Log in
inloggen bij Energie+
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

Consument snapt energierekening slecht

23 mei 2017

Consumenten kunnen maar moeilijk wijs uit hun energierekening. Dat blijkt uit de energiemonitor van de ACM. Slechts 40% van de consumenten kan de energierekening vergelijken met de informatie uit het aanbod en het contract. De informatie wordt volgens consumenten onduidelijk weergegeven.

De ACM wil dat de consument een energierekening krijgt die hij kan controleren en begrijpen. De toezichthouder geeft de energiebedrijven tot 1 juli a.s. de tijd om te komen met aanpassingen die zorgen voor een controleerbare rekening die consumenten kunnen begrijpen. Daarna gaat de ACM onderzoeken of de resultaten van deze aanpassingen aan deze uitgangspunten en aan de regels voldoen. Is dat niet het geval, dan gaat de ACM handhaven. Duidelijke tarieven en voorwaarden is een agendathema voor de ACM.

Huidige energierekening

De ACM heeft in een steekproef rekeningen van verschillende aanbieders bekeken. Daaruit bleek dat de gegevens op de rekening lastig te herleiden zijn naar het contract en dat wettelijke regels worden overtreden. Voorbeelden hiervan zijn dat: onvermijdbare kosten (zoals extra administratiekosten en regiotoeslag) soms niet in de prijs zitten terwijl dat wel moet en bedragen soms zonder BTW worden vermeld terwijl inclusief BTW verplicht is. De ACM heeft de energiebedrijven gewezen op deze tekortkomingen en op de regels die gelden. De energiebedrijven hebben toegezegd per 1 juli met aanpassingen te komen.

Duidelijke informatie

In 2016 zijn 1,25 miljoen huishoudens overgestapt van energieleverancier. De prijs blijft de belangrijkste reden om over te stappen. Consumenten hebben voor hun overstap behoefte aan duidelijke informatie om zich te kunnen oriënteren. Ruim de helft van hen vindt echter de informatie over energieprijzen op de websites van de energiebedrijven en vergelijkingssites nog steeds lastig te begrijpen en te vergelijken. Consumenten die een keer zijn overgestapt, stappen daarna vaker over. Inmiddels is 64% twee keer of vaker overstapt. Maar liefst 91% van de consumenten is tevreden tot zeer tevreden over de afwikkeling van hun overstap.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren