Vorig jaar vierde CE Delft haar 40-jarig bestaan. Een feestje met gemengde gevoelens, want eigenlijk zou CE allang overbodig hebben moeten zijn, zouden alle economische incentives gericht moeten zijn op een economie zonder verspilling. Zou het klimaatprobleem al eind jaren 80 na het verschijnen van het Brundtland rapport effectief moeten zijn aangepakt. Maar zo werkt onze wereld niet. Onderzoek bevestigt steeds vaker dat burgers zich laten leiden door de kosten als het om milieumaatregelen gaat, behalve de 10% die dat vanuit waardebesef doet, en dan ook meestal maar voor een gedeelte. Want zodra een fi scale maatregel verdwijnt, zakt de markt die zich daar op gericht heeft weer in. Kijk naar de verandering in regels voor de bijtelling van auto's, die is zeer sturend geweest.
Tekst Frans Rooijers, CE Delft
Spelregels voor een
groene economie
E
r wordt veel gepraat en geschreven in
Nederland over het energie- en milieu-
beleid, stapels rapporten en beleidsno-
ta's zonder concreet beleid, en nu recent over
het Klimaatakkoord. Maar toch krijg je nog
niet de indruk dat het in Nederland toppriori-
teit is en er echt reducties worden gereali-
seerd. De oplossing van het klimaatprobleem
is voor velen een groter probleem dan de kli-
maatverandering zelf. De belangrijkste reden
is dat, in tegenstelling tot andere milieupro-
blemen zoals de zure regen in de jaren tachtig,
of de ver vuiling van het opper vlaktewater in
de jaren zeventig van de vorige eeuw, de Afgelopen maand vierden we het 40 jarig bestaan van CE Delft. Een feestje
met gemengde gevoelens, want eigenlijk zou CE allang overbodig hebben
moeten zijn, zouden alle economische incentives gericht moeten zijn op een
economie zonder verspilling. Zou het klimaatprobleem al eind jaren 80 na
het verschijnen van het Brundtland rapport effectief moeten zijn aangepakt.
Maar zo werkt onze wereld niet. Onderzoek bevestigt steeds vaker dat
burgers zich laten leiden door de kosten als het om milieumaatregelen gaat,
behalve de 10% die dat vanuit waardebesef doet, en dan ook meestal maar
voor een gedeelte. Want zodra een scale maatregel verdwijnt, zakt de
markt die zich daar op gericht heeft weer in. Kijk naar de verandering in
regels voor de bijtelling van auto's, die is zeer sturend geweest.
16 Energie + nr 4 december 2018
p16-p20 40 jaar DE.indd 16 30-11-18 14:40
belangen zeer groot zijn en de kosten ingrij-
pend. Als we het klimaatprobleem echt willen
aanpakken zullen veel industriële processen
echt opnieuw ontworpen moeten worden, zul-
len er veel stranded assets zijn, zullen de olie-
bedrijven de waarde van hun voorraden dras-
tisch naar beneden moeten bijstellen met alle
gevolgen voor de waarde van vele pensioen-
fondsen enzovoorts. Maar het meest zicht-
bare probleem is 'wie betaalt de transitie?' De
industrie moet blijven concurreren in een
internationale markt en de lage inkomens
hebben gewoon geen geld om CO
2 te bespa-
ren. De tegenstelling is daarbij niet of de
bedrijven of de belastingbetaler die 3 miljard
extra kosten per jaar moet gaan betalen zoals
PBL die heef t berekend voor het Klimaatak-
koord. Wat we moeten zien te bereiken is dat
diegene die profi teert van het gebruik van fos-
siele brandstof fen gaat betalen, en dat is de
consument die vlieg t zonder enige belasting,
of die producten kan kopen waar voor de
industrie nauwelijks CO
2-kosten betaalt. De uitdaging van de huidige situatie is niet
een tonnenjacht, zoals minister Wiebes dat
noemde, maar het ontwikkelen van nieuwe
economische spelregels waarbij de consu-
ment gaat betalen voor CO
2-emissie, maar lie-
ver eigenlijk, gaat betalen voor schone pro-
ductieprocessen. En die prijs kan fors zijn
zoals bij vlieg tickets, maar is slechts enkele
procenten bij de meeste producten. Op dit
moment betaalt de belastingbetaler en een
deel van de energiegebruikers, met name de
kleinste, de kosten van de energietransitie.
Het is redelijk om te ver wachten dat ook de
grote energiegebruikers gaan betalen voor de
ver vuiling of voor hernieuwbare energie.
Prijzen of regels
Voor velen is er geen onderscheid tussen de
burger en de consument en lijkt het een
semantische kwestie. Maar door de consu-
ment te laten betalen voor de broeikasgassen
van zijn producten, ontstaat er een prikkel in
de hele keten van producten die leidt tot het voorkomen van CO
2-reductie. En als de burger
betaalt, creëert de overheid alleen maar een
grote zak met geld waar allerlei technische
projecten uit betaald kunnen worden, maar in
de productieprocessen nauwelijks een struc-
turele prikkel ontstaat om te veranderen. Het
blijf t additioneel, want veel energiegebrui-
kers laten zich niet leiden door subsidies. Het
aantal freeriders is zeer hoog, vaak in de
buurt van 50%. En veel energiegebruikers
gaan, zelfs bij subsidies van meer dan 100%
nog niet over tot investeren. Zelfs bedrijven
die beweren dat ze intern rekenen met een
CO
2-prijs van ? 50 per ton CO 2 krijgen sub-
stantiële projecten die dat uitsparen niet van
de grond. De echte prijzen tellen toch harder.
Het gevolg is dat we de afgelopen jaren veel
groene projecten hebben zien ontstaan, maar
geen groene economie. We gebruiken nog
steeds 90% fossiele brandstof fen. Het Kli-
maatakkoord in wording schetst een econo-
mie waarin nog steeds grote hoeveelheden
goedkope fossiele brandstof fen beschikbaar
nr 4 december 2018 Energie + 17
p16-p20 40 jaar DE.indd 17 30-11-18 14:40
zijn; de spelregels worden nauwelijks aange-
past. Goedkoop fossiel is de norm. En dwars
t
egen die stroom van goedkope fossiele
brandstof fen in zijn allerlei projecten geop -
perd die 49% van de ver wachte emissies moe -
ten gaan voorkomen.
D
aar komt bij dat het subsidiëren van de
onrendabele top zinnig is bij een klein aantal
groene projecten, dan betaalt de meerderheid
voor een minderheid en kunnen forse subsi -
dies worden verstrekt. Dat verandert als de
h
elf t van de emissies gereduceerd moeten
gaan worden, dan wordt die verhouding 50-50
en kan beter een set nieuwe spelregels ont -
wikkeld worden.
Uiteindelijk gaat het dus om de spelregels,
normen en beprijzing, die bepalen of er wat
gaat veranderen. Een economie die nog
maar de helf t CO
2-uitstoot (bij een
gegroeide welvaart in 2030) kan alleen maar een economie zijn waarin fossiele energie
veel duurder wordt gemaakt of streng wordt
gereguleerd. Alleen dan worden de huidige
investeringen in fossiele energie en fossiele
infrastructuur onrendabel gemaakt en zul
-
len ze versneld worden afgeschreven. Zon -
der een dergelijk perspectief zullen de busi -
nesscases voor investeringen in
CO
2-reducerende technieken negatief blij -
ven en kan de benodigde CO
2-reductie nooit
worden gerealiseerd, blijf t het dweilen met
de kraan open.
Ontwikkelde spelregels
De tijd van subsidies is volgens minister Wie -
bes voorbij, maar dat betekent niet dat ieder -
een en elk bedrijf zonder verdere sturing CO
2
gaat reduceren. Het is tijd voor nieuwe spel -
regels, waar van er enkele al zijn ingevoerd
zoals de EPC voor nieuwe gebouwen, de ener -giebelasting die energiebesparing stimu
-
leert, het ETS dat grote emissiebronnen aan -
pakt, de normering voor zuinigere auto's. Aan
al die instrumenten heef t CE in de afgelopen
40 jaar bijgedragen. CE Delf t begon 40 jaar
geleden als het Centrum voor Energiebespa -
ring, het CE. Het eerste grote project was het
uitwerken van het vergeten scenario van
Theo Potma, die vorig jaar is overleden. Theo
Potma had in het vergeten scenario een
andersoortige energievoorziening uitge -
werkt met veel energiebesparing en zuinige
technieken. In het CE-scenario is dat toen
modelmatig uitgewerkt, doorgerekend en
ook voorzien van beleidsinstrumenten die
er voor zorgden dat schoner en zuiniger ook
loonde. Veel van hetgeen hier voor genoemd,
zat al ingebakken in het CE-scenario. En toch
duurt het heel lang voordat het serieus wordt
genomen.
18 Energie + nr 4 december 2018
p16-p20 40 jaar DE.indd 18 30-11-18 14:40
VEK
De VEK wordt net als BTW geheven bij de
verkoop van een product. De VEK belast niet de
toegevoegde waarde (zoals bij de BTW), maar
de uitstoot van CO
2 en andere broeikasgassen,
en kan in principe ook andere externe kosten
belasten. De VEK heef t een vaste waarde per
uitgestoten ton CO
2; andere broeikasgassen
worden omgerekend naar CO
2. CE Delf t heef t bij
haar 40-jarig bestaan dit onderzoek uitgebracht
waarin alle praktische vragen rond de VEK
worden beantwoord. Zoals: Hoe hoog moet deze
vergoeding zijn? Waarop moet hij precies
worden geheven? Welke artikelen worden
duurder en hoeveel? De VEK is een serieus
voorstel voor een grondige aanpak van de
broeikasgasemissies. Dit roept ook direct de
vraag op: worden (Europese) bedrijven dan
benadeeld door een hogere prijs van hun
producten, en zo neen, waarom niet?
Ver vuilende producten duurder
Economen zeggen vaak dat prijzen 'signalen'
geven aan bedrijven en consumenten, zodat
deze worden gestuurd naar de goedkoopste
producten. Maar overheden schakelen dit
mechanisme bijna nooit in voor het oplossen
van maatschappelijke problemen. De VEK gaat
daar verandering in brengen. Hiermee worden
producten, die hoge externe kosten veroorza-
ken, duurder gemaakt. De hoog te van de VEK
wordt bepaald op basis van een schat aan
gegevens die de laatste jaren zijn verzameld
over schade aangericht door de uitstoot van
broeikasgassen. Dit zijn 'externe kosten':
kosten veroorzaakt door ver vuilende goederen
en diensten, waar voor de consument nu niet
betaalt. Kosten, met andere woorden, die
worden gedragen door anderen, of door de
samenleving als geheel. Denk aan de kosten van
dijkverzwaring, van misoogsten, van verwoes-
ting door overstromingen en krachtige orkanen.
De VEK gaat deze kosten 'internaliseren', tot
uitdrukking laten komen in de prijs, zodat ze
uiteindelijk worden gedragen door degenen die
de schade veroorzaken.
Hoe werkt de VEK?
De VEK werkt als volg t. Bedrijven moeten
bijhouden hoeveel broeikasgassen zij
toevoegen in hun stap van het productieproces.
Aan de hand van een vooraf bepaalde rekenme-
thode kunnen ze hun VEK precies berekenen.
Die methode zal niet eenvoudig zijn omdat de
prijs van de toegevoegde koolstof moet worden verdeeld over een veelheid van producten.
Bedrijven moeten een vergoeding betalen over
die koolstof, en ze kunnen, net als bij de BTW, de
VEK af trekken die ze aan hun leveranciers
hebben betaald. Als een speciale administratie
te veel werk is, kunnen bedrijven kiezen voor
een vastgestelde vergoeding die van tevoren
voor elke productgroep is bepaald. In de
productieketen voeg t elk bedrijf iets toe aan de
VEK, en uiteindelijk wordt de volle VEK betaald
door degene die het product heef t 'besteld', de
consument. Het VEK-bedrag is hoog voor
producten waarbij veel broeikasgassen zijn
uitgestoten om ze te maken (zoals wasmachi-
nes: daarin zit veel staal) of die juist bij gebruik
veel broeikasgassen uitstoten (zoals aardgas);
en het is laag voor producten of diensten met
lage uitstoot, zoals bijvoorbeeld een knipbeur t
bij de kapper. Prijsverhogingen als gevolg van
de VEK kunnen door de overheid worden
gecompenseerd in de vorm van verlaging van
belastingen of het uitbreiden van subsidies die
het klimaatprobleem versneld aanpakken.
Het grote voordeel van de VEK is dat hij de
internationale concurrentiepositie niet
aantast. Stel dat overal in de Europese Unie
een VEK wordt geheven. Maar exportproducten
worden gecompenseerd, zodat de VEK de
bedrijven niet schaadt in hun expor tpositie; en
over geïmporteerde producten van buiten de
EU moet een VEK worden betaald, gelijk aan
het bedrag dat bij productie binnen Europa
betaald had moeten worden. Hierdoor wordt
een gelijk speelveld geschapen, zodat het voor
de afnemer niet meer uitmaakt of staal is
gemaakt in Nederland of in Rusland. Op deze
manier wordt het verplaatsen van productie
naar landen met een minder streng klimaatbe-
leid ontmoedigd. Europese bedrijven worden
niet bevoordeeld (wat overigens niet mag
volgens de internationale vrijhandelsverdra-
gen); maar ze worden ook niet benadeeld,
zoals nu wel door het Europese handelssys-
teem voor CO
2-uitstootrechten. We kunnen
zelfs hopen dat zo'n systeem nuttig werkt tot
ver buiten onze grenzen, doordat bedrijven die
naar Europa willen exporteren, een impuls
krijgen om schoon te produceren. En de VEK zal
ook Europese bedrijven stimuleren om schoner
te gaan produceren, omdat zij dan een lagere
VEK voor hun eindproducten hoeven te
berekenen en daardoor voordeliger zijn dan
ver vuilendere concurrenten.
VEK
Aan het eind van de jaren 80 is de basis gelegd
voor een paar spelregels die echt hebben mee-
geholpen het fossiel brandstof verbruik te
beteugelen. De splitsing van levering en pro-
ductie van elektriciteit, de basis voor de groei
van WKK, de regulerende energiebelasting en
de energieprestatie voor nieuwe gebouwen. CE
Delf t heef t toen visies uitgewerkt over een
nieuwe rol voor energiebedrijven, als voor-
bode van de Milieu Actie Plannen en de split-
sing van productie en levering van elektriciteit.
Transparante prijzen ontstonden zo voor de
productie van elektriciteit, die duidelijk maak-
ten dat er zuinige technieken waren die goed-
koper konden werken, bijvoorbeeld warmte-
krachtinstallaties, die al snel zorgden voor een
doorbraak. De invoering van de regulerende
energiebelasting in 1995 heef t ongemerkt voor
veel energiebesparing gezorgd. Inmiddels
betalen kleine energiegebruikers ? 0,25 + BTW
Foto Harry van Reeken/RWS
nr 4 december 2018 Energie + 19
p16-p20 40 jaar DE.indd 19 30-11-18 14:40
per m 3 bovenop de kale gasprijs zodat allerlei
besparende maatregelen als de HR-ketel, iso -
latie en spaarzaam gedrag rendabel worden.
C
E Delf t heef t diverse studies uitgevoerd naar
de te verwachten effecten van dit beleidsin -
strument en nam deel aan een coalitie die een
p
leidooi hielden voor deze belasting, die
gecompenseerd werd door lagere inkomsten -
belastingen.
E
n ook de EPC (Energie Prestatie Coëf ficiënt)
voor nieuwe gebouwen heef t veel innovaties
teweeg gebracht (nieuwe bouwtechnieken,
betere isolatie, zongericht bouwen, HR++glas)
die het mogelijk hebben gemaakt dat binnen -
kort alleen nog maar klimaatneutrale gebou -
wen gebouwd mogen worden. CE Delf t heef t
h
et eerste proefproject in de gemeente Velsen
samen met Woon/Energie uitgevoerd.
Minder bekend voor velen is ons werk in inter -
nationaal perspectief. Naast de vele onder -
zoeken op het gebeid van energie en verkeer
v
oor de Europese Commissie, veelal gericht
op het verbeteren van Europese richtlijnen en
Europese CO
2-normen voor auto's, hebben we
ook een klein maar zeer ef fectief thema lucht-
en zeevaart. Het is een thema dat mondiaal
uiterst belangrijk is, namelijk met nog steeds
stijgende emissies waar afzonderlijke landen
geen grip op hebben. Toch lukt het om hier
kleine stapjes te zetten en ook nieuwe spelre -
gels in te voeren die de emissies in deze sec -
toren verlagen.
Nieuwe spelregels
De overheid is de enige partij die dergelijke
regels kan stellen. En er zijn ook concrete
voorbeelden van nieuwe spelregels om het bedrijfsleven minder CO
2 te laten emitteren,
zonder de concurrentiepositie aan te tasten
en ook de lage inkomensgroepen een warm
huis te gunnen. Zo'n voorbeeld is de Vergoe -
ding voor E xterne Kosten ( VEK ) die CE Delf t
m
et een groep bedrijven en andere organisa -
ties (Tennet, Gasunie, LTO-glaskracht, provin -
cie ZH, DCMR, Havenbedrijf Moerdijk, HVC,
E
ngie, Nuon, VNCI) heef t uitgewerkt. De con -
sument betaalt de uiteindelijke CO
2-emissie
die is ontstaan bij het produceren van het pro -
duct dat hij koopt. Bedrijven krijgen zo een
p
rikkel om de CO
2-penalty die aan het einde
door de consument betaald moet worden zo
laag mogelijk te houden en kunnen ze, zonder
dat de concurrentiepositie wordt aangetast,
nieuwe (half )producten ontwikkelen die
minder broeikasgassen veroorzaken.
D
e reactie van Minister Wiebes op ons plan
was: 'ei van Columbus, maar buitengewoon
complex'. En dat is natuurlijk waar, maar als
het eenvoudig was, was het allang gebeurd.
Dus dat is een slechte reden om niet verder te
kijken hoe het VEK ontwikkeld moet worden.
Het VEK lost het probleem op dat bedrijven
die hun emissies moeten reduceren, door de
extra kosten niet meer kunnen concurreren
met bedrijven die daar buiten vallen. Voor het
ETS is er ongelijke concurrentie enerzijds met
kleine bedrijven die niet onder het ETS vallen,
en anderzijds met bedrijven van buiten de EU.
Met gratis rechten wordt dit glad gestreken,
maar zeker bij hogere ETS-prijzen, die nodig
zijn voor een klimaatneutrale economie, kan
dit nog zeer lastig worden. Met het VEK vallen
alle emissies onder de eindhef fing, en aan de
grenzen van het systeem, hoogstwaarschijn -
lijk de EU, worden bedrijven gecompenseerd
v
oor export en belast voor import.
Op basis van onze jarenlange er varing kunnen
we stellen dat alleen met nieuwe spelregels
de economie van het fossiele brandstof ver -
bruik af kan komen. Voorlichting en subsidies
h
elpen wel, maar onvoldoende voor een forse
reductie die we nu willen bereiken in 12 jaar.
We denken dat in de gebouwde omgeving en
in de sector mobiliteit de CO
2-emissie alleen
substantieel verlaagd (tot nihil) kan worden
door een apart klimaatbudget dat jaarlijks
wordt verlaagd. Energieleveranciers, zowel
Nuon, Eneco, als Shell en Esso, moeten uit dat
budget CO
2-rechten kopen voor gas, olie en
benzine die zij verkopen aan gebouweigena -
ren en automobilisten. Het gevolg is dat door
s
chaarste de prijs van rechten omhoog gaat,
fossiele brandstoffen duurder worden, CO
2-
vrije brandstoffen rendabel worden en de
CO
2-doelen worden gerealiseerd. Voor de
industrie zou een systeem van VEK kunnen
worden ingevoerd, uiteindelijk op EU-schaal,
om concurrentie te behouden en toch de CO
2-
emissie van de industrie te verlagen.
20 Energie + nr 4 december 2018
p16-p20 40 jaar DE.indd 20 30-11-18 14:40
Reacties