In Nederland regeert niet het gezond verstand, maar de waan van de dag. Dit is zeker zo als het om duurzame energie gaat, stelt Jan Willem Zwang. Het zwalkende
beleid van Nederlandse gemeenten over het waarderen van zonnepanelen in de WOZ-waarde is hier een mooi voorbeeld van. In een derde van de gemeenten tellen zonnepanelen mee bij het vaststellen van de WOZ-waarde, bij een derde niet en
bij nog eens een derde is er nog geen beleid op dit vlak. Volgens Zwang is Nederland toe aan een consistent klimaatbeleid, maar ontbreekt het in politiek Den Haag nog te vaak aan visie.
Tekst Jan Willem Zwang, Greencrowd
O
p 6 november gaf staatssecretaris Snel
van Financiën antwoord op de vragen
die op 10 september zijn gesteld door
de V VD-Kamerleden Lodders en Yesilgöz-Zege
-
rius. Zij stelden hun vragen naar aanleiding van
een uitspraak van het gerechtshof Arnhem-
Leeuwarden van 17 april 2018 over het meene
-
men van zonnepanelen in de WOZ-waarde als
gevolg waar van de bewoner meer onroerende
-
zaakbelasting (ozb) moet betalen. De Kamerle -
den stelden de staatssecretaris onder meer de
volgende vragen:
? Welke gemeenten hebben naar aanleiding
van dit arrest besloten zonnepanelen mee
te nemen in de te betalen ozb?
? Wat betekent dit voor bedrijfspanden die
willen verduurzamen en vaak een groter
opper vlakte gebruiken voor zonnepanelen?
De staatssecretaris heef t als volgt geant
-
woord: "Het gevolg van de huidige systematiek
van de waardebepaling in het kader van de Wet
WOZ is dat zonnepanelen in principe worden
meegenomen in de WOZ-waarde. De te betalen
onroerendezaakbelasting wordt berekend op
basis van de WOZ-waarde. Gemeenten hebben
op grond van artikel 220d van de Gemeentewet
de mogelijkheid in de gemeentelijke belasting
-
verordening bij de bepaling van de heffings -
maatstaf voor de ozb uitzonderingen op te
Regeren met de
waan van de dag
nemen voor specifieke ( gedeelten van) onroe -
rende zaken. Er is geen overzicht beschikbaar
van hoe gemeenten omgaan met de waarde
-
ring van zonnepanelen en of zij al dan niet
gebruik maken van de uitzonderingsbepaling
in de Gemeentewet." En: "De situatie voor
bedrijfspanden wijkt niet wezenlijk af van de
situatie voor woningen. Net als bij woningen
kunnen investeringen leiden tot een verhoging
van de WOZ-waarde. Het ef fect hier van moet
ook hier gezien worden in relatie tot de markt
-
waarden van deze bedrijfspanden."
Onderzoek
De antwoorden van de Staatssecretaris vorm -
den aanleiding voor Greenspread om een kort
onderzoek te houden onder de gemeenten,
met als doel meer inzicht te krijgen in de wijze
waarop gemeenten omgaan met het waarde
-
ren van zonnepanelen voor de WOZ en het
eventueel gebruikmaken van artikel 220d van
de Gemeentewet. Op het onderzoek is mas
-
saal gereageerd: 230 van de 380 gemeenten
heef t een reactie gestuurd. Slechts een hand
-
vol gemeenten had gereageerd maar nog
geen antwoord gegeven omdat zij eerst uit
moeten zoeken wat hun beleid feitelijk is.
De uitkomsten van het onderzoek laten zien
dat het beleid van de gemeenten volledig ver
-
In Nederland regeert niet het
gezond verstand, maar de waan van
de dag. Dit is zeker zo als het om
duurzame energie gaat, stelt Jan
Willem Zwang. Het zwalkende
beleid van Nederlandse gemeenten
over het waarderen van zonnepane
-
len in de WOZ-waarde is hier een
mooi voorbeeld van. In een derde
van de gemeenten tellen zonnepa
-
nelen mee bij het vaststellen van de
WOZ-waarde, bij een derde niet en
bij nog eens een derde is er nog
geen beleid op dit vlak. Volgens
Zwang is Nederland toe aan een
consistent klimaatbeleid, maar
ontbreekt het in politiek Den Haag
nog te vaak aan visie.
nr 4 december 2018 Energie + 21
snipperd is. Ongeveer een derde neemt zonne -
panelen mee in de WOZ-waarde, ongeveer een
derde doet dit juist niet en ongeveer een derde
heef t nog geen beleid geformuleerd. Opval
-
lend aan de uitkomsten is juist dat een derde
van de gemeenten spontaan meldt dat vol
-
gens hen zonnepanelen überhaupt geen WOZ-
waarde hebben. Twee derde hier van heef t als
antwoord gegeven dat ze zonnepanelen juist
wél meenemen in de WOZ-waarde. Snapt u het
nog? Overigens meldt 15% van de gemeenten
die aangeven dat zonnepanelen volgens hen
geen WOZ-waarde hebben dat zonnepanelen
juist tot een lagere WOZ-waarde kunnen leiden
in plaats van een hogere.
Mede naar aanleiding van het onderzoek heb-
ben V VD-Kamerlid Helma Lodders en
D66-Kamerlid Steven van Weyenburg een
motie ingediend om zonnepanelen standaard
buiten beschouwing te laten bij het vaststellen
van de ozb. De motie is met ruime meerder -
heid aangenomen. Uiteraard zijn wij blij met
dit resultaat, maar het tekent wel de waan van
de dag die regeert. Nu worden zonnepanelen
buiten beschouwing gelaten bij het vaststellen
van de ozb, maar hoe zit dit met warmtepom -
pen, zonnecollectoren, thuisbatterijen en iso -
latie? Het zijn allen maatregelen die de waarde
van een woning verhogen maar alleen zonne -
panelen worden straks buiten beschouwing
gelaten. Waarschijnlijk zal er wederom een
rechtszaak moeten worden gevoerd om
'beleid te bepalen'.
Langetermijnvisie
Nederland heeft helaas geen langetermijnvi -
sie. Dit blijkt uit meerdere zaken waar van ik er
een aantal zal noemen. Laurens Jan Brink
-
horst, voormalige minister van Economische
Zaken namens D66 was degene die energie
-
bedrijven in 2006 aanzette vooral te investe -
ren in nieuwe kolencentrales. Twaalf jaar later
is de roep om sluiting harder dan ooit. Sterker
nog: in 2015 heef t Urgenda 'de Klimaatzaak'
aangespannen tegen de Nederlandse Staat en
ook gewonnen. Het hoger beroep is ver vol
-
gens ook door Urgenda gewonnen op 9 okto -
ber 2018. De keiharde conclusie is simpelweg
dat niet alleen de oude maar ook de nieuwe
kolencentrales direct gesloten moeten wor
-
den om de doelstelling te halen.
Onder het mom van marktwerking moest de
Nederlandse energiemarkt worden openge
-
steld. Logisch, want ook Brussel wilde dit en
Nederland conformeert zich aan Europees beleid. Nederland moest echter voor de muziek
uit lopen en wilde de beste leerling van de klas
zijn. Daarom moesten de netbeheerders met
-
een worden afgesplitst 'want dat moet van
Europa'. Ver volgens worden Essent en Nuon
overgenomen (gelukkig tegen de absolute
hoofdprijs) door buitenlandse energiebedrij
-
ven die de overnames konden financieren
dankzij hun stabiele kasstromen in hun eigen
land van de?? netbeheerdersactiviteiten.
Netbeheerders
Netbeheerders moeten volgens Den Haag
vooral netten beheren en geen commerciële
activiteiten voeren. Energiebedrijven mogen
geen gebruik maken van de stabiele kasstro
-
men van de netbeheerdersfunctie, want daar -
door is er geen sprake van een level playing
field. Directies van netbeheerders moeten betaald worden conform de 'Balkenendenorm'.
Ver volgens laat Den Haag toe dat de afge
-
splitste netbeheerders allerlei commerciële
activiteiten laat uit voeren, zelfs in het buiten
-
land, en dank zij een simpel trucje krijgen de
directeuren veel meer betaald dan de Balke
-
nendenorm.
Alliander grossiert in commerciële
activiteiten,blijkt uit hun eigen jaar verslag:
"Met de in de afgelopen jaren opgerichte doch
-
terondernemingen, waaronder Allego, Allian -
der Duurzame Gebiedsontwikkeling en Hoom,
Smart Connections, Mpare Smart Society Ser
-
vices en Energy Exchange Enablers, initieert en
faciliteert Alliander ontwikkelingen en activi
-
teiten op het vlak van verduurzaming van de
Nederlandse energievoorziening."
Alliander heef t Allego begin dit jaar verkocht
en daar een mooi verkoopresultaat geboekt.
Kernenergie wordt recent weer regelmatig opgeworpen als optie.
22 Energie + nr 4 december 2018
De jarenlang verlieslatende activiteiten van
Allego zijn echter wel gefinancierd met
publiek geld, iets wat Den Haag nu juist niet
wilde voor de energiebedrijven.
Een recenter voorbeeld betref t het Klimaatak
-
koord. Dit is met veel bombarie gepresenteerd
en met name de gebouwde omgeving moet
eraan geloven. Dit lijkt vooral zo omdat de
andere tafels nauwelijks concrete ambities en
doelen hebben gesteld. De gebouwde omge
-
ving echter wel en we gaan aan de bak: de
komende twaalf jaar gaat de energiebelasting
op gas met 75% omhoog en die op elektriciteit
met ook zoiets omlaag. Dit alles om Neder
-
landse woningen van het gas af te halen. Heel
Nederland is in rep en roer, want wie gaat dat
betalen? De rijken profiteren, energiearmoede,
alles wordt uit de kast gehaald en een paar weken later is het plan grotendeels van tafel. Er
komt nog steeds een belastingschuif maar we
schuiven iets minder hard.
Het afschaf fen van salderen is ook zo'n ding. Na
2020 wordt salderen afgeschaf t, zo riep voor
-
malige minister Kamp. Wiebes zit er nu mee in
zijn maag en mag het oplossen. De energiebe
-
drijven geven nu aan de voorgestelde ver van -
ger van het salderen administratief gezien niet
tijdig te kunnen verwerken, dus wordt salderen
pas na 2021 afgeschaf t. Allemaal leuk en aar
-
dig, maar de onzekerheid rondom energiebe -
lasting, onder andere dank zij het Klimaatak -
koord, en het uitblijven van een goed
alternatief dan wel een overgangsregeling
zorgt er voor dat investeringen in postcoder
-
oosprojecten stagneren. Partijen als ZonneHub
en Postcodestroom, die beide al meerdere postcoderoosprojecten gerealiseerd hebben,
hebben hun leden geïnformeerd voorlopig
geen postcoderoosprojecten meer te starten.
Uniek is natuurlijk wel het af willen schaf fen
van de dividendbelasting. Hij kwam als een
duveltje uit een doosje, zogenaamd om
Nederland interessant te houden voor buiten
-
landse multinationals. Iedereen schreeuwde
moord en brand, maar onze premier zei 'kan
niet anders'. Tot Unilever toch besloot om ook
in Londen te blijven? De waan van de dag
regeert in Den Haag.
Parijs
Dank zij Parijs is er nu een klimaatdoel voor de
lange termijn. De vraag is nu wat Den Haag
eraan gaat doen om invulling te geven aan dit
lange termijndoel. Er doen momenteel al meer
-
dere geruchten rondom de SDE+-regeling.
Afschaf fing in 2025, budget 2019 terugbrengen
naar 1,5 miljard euro, budget vrijmaken voor
CO
2-opslag en ga maar door. Ook hierin weer -
klinkt de waan van de dag. Opslag van CO 2 is
per definitie een tijdelijke oplossing: de velden
raken immers een keer vol. De overheid doet er
veel beter aan het probleem bij de bron aan te
pakken en er voor te zorgen dat er minder CO
2-
uitstoot wordt gerealiseerd. En uiteraard ook
uitstoot van andere broeikasgassen. Net als
met het subsidiëren van biomassabijstook in
kolencentrales zal ook CO
2-opslag weer een
groot deel van het subsidiebudget opslokken
ter wijl het jaren gaat duren voordat het über
-
haupt gerealiseerd is. Dit ter wijl de realisatie -
termijnen voor duurzame opwekking juist kor -
ter en korter worden.
Lubach maakt een hilarisch item over kern
-
energie in Nederland en de volgende dag is
60% van de Nederlanders voor kernenergie,
zelfs in eigen provincie volgens Maurice de
Hond. Fractievoorzitter Klaas Dijkhof f maakte
zich onsterfelijk belachelijk door meteen te
stellen dat kernenergie de 'betaalbare oplos
-
sing' is voor ons klimaatprobleem.
Nederland is toe aan visie en consistent
beleid. De stip op de horizon is gezet.
Gemeenten en provincies werken hard aan
regionale energiestrategieën en verduurza
-
ming van de eigen bedrijfsvoering. Steeds
meer bedrijven verduurzamen en ook steeds
meer particulieren nemen maatregelen om
hun energienota te verlagen, en dus te ver
-
duurzamen. Nederland is er klaar voor. Nu
Den Haag nog.
Reacties