Log in
inloggen bij Energie+
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Columns

Waarom 80 op de A13?

Als ik zeg dat ik in een Nissan Leaf rij, zult u mij misschien geloven als ik zeg dat ik niet veel geef om snelle, mooie en dure auto's. Deze elektrische auto werkt uitstekend en doet qua 'uiterlijk vertoon' nauwelijks onder voor de lila Toyota Prius die ik eerder bezat. Veel lelijker kan niet.

Waar het uiteindelijk om gaat, is dat de auto rijdt en lekker optrekt, geen uitstoot heeft, geen geluid maakt en beperkte gebruikskosten heeft. Mijn woon-werkverkeer van Utrecht naar Rotterdam is goed te doen en die actieradius wordt iedere generatie fors beter. Laden doe ik zo veel mogelijk langs de weg bij dienstverleners die oprecht zijn in hun duurzame ambities en waarborgen dat er alleen groene stroom de batterij in gaat. De gratis koffie van Shell bij het snelladen, laat ik graag zitten.

Op weg naar Den Haag zwaai ik naar de bewoners van Overschie langs de A13 en als het moet, rij ik vrolijk de stadscentra in van Utrecht, Amsterdam of Rotterdam. In de wetenschap dat ik de stadsbewoners, waarvan ik er zelf ook één ben, niet belast met uitstoot of geluid. Net zo logisch vind ik het dat andere auto’s geweerd mogen worden uit het stadscentrum of hun snelheid moeten aanpassen. Met de gemeenteraadsverkiezingen in het zicht erger ik me mateloos aan lokale partijen of  brancheverenigingen zoals de RAI die in verzet komen tegen lokale bestuurders die iets willen doen om de gezondheid en het welzijn van hun inwoners te beschermen.

Ik snap nog wel dat je het vreselijk ingewikkeld vindt als allerlei gemeenten weer net even andere keuzes maken over de auto’s en brommers die geweerd worden. Of als de provinciale wegbeheerder weer net een andere invulling geeft zodat aan zijn “beleid” zodat de maximale snelheid om de haverklap wijzigt, met het CJIB als lachende derde. Het zou ook goed zijn als de nieuwe staatssecretaris van milieu met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) afspraken maakt. Maar dat moeten dan wel prikkelende afspraken zijn die de energietransitie in mobiliteit bevorderen en inzetten op gezondheid en welzijn van de stadsbewoners.

Het is een gotspe dat er nog politieke partijen zijn die durven te zeggen dat we hier moeten leunen op Europese normen. Na het dieselgesjoemel, nadat recent nog is afgesproken dat diezelfde sjoemelnormen op aandringen van de industrie enige vorm van progressieve normering ontberen. Iedere partij of lokale bestuurder die op deze lijn zit, zou zich moeten aanmelden als proefpersoon bij Volkswagen. Of zorgen dat er scherpe normen komen in Europees verband die ook worden nageleefd. Alleen als dat je lukt, dan mag je lokale regelbrij als overbodig wegzetten.

Tot die tijd zeg ik; kom maar door met de lokale regels die toegang van oude diesels tot het stadscentrum verbieden. Waarom moet er anno 2018, desnoods 2019, nog eten worden bezorgd met een niet-elektrische brommer? De groei van pakketpost is niet tegen te houden, maar waarom niet alleen elektrisch? En laat die elektrische auto maar toe op de trambaan, 100 op de snelweg, desnoods met een speciale baan. Parkeervergunning voor elektrische auto? Half tarief. Daarmee geef je lokaal het signaal af we de energietransitie niet willen doorlopen in het gezapig tempo van een oude diesel, maar in sneltreinvaart. Je zult zien dat de auto-industrie dan ook wat sneller gaat lopen. Ik zit niet te wachten op claims vanwege vervuilde lucht in de stad, maar ik wil schone lucht omdat het kan. Van links tot rechts mag ik toch hopen dat politieke partijen kiezen voor de gezondheid en het welzijn van de bewoner.  

Reacties

Paul Cohn - -- 13 maart 2018 13:40

Daarvoor hebben de Double Dutch dorknopers de volgende vertragingstactiek bedacht: www.tubantia.nl/enschede/schoon-en-stil-door-de-binnenstad~ae1742d5/

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren