De transitie naar een duurzame energiehuishouding is ambitieus, complex en beslaat naar verwachting meerdere generaties. Overheden, de private sector en de samenleving hebben daarin ieder een eigen inbreng, ieder vanuit zijn eigen sterkte en rol. De opgave verbindt meerdere schaalniveaus: van het individuele huishouden tot de internationale setting van
klimaatakkoorden. De ruimtelijke impact zal enorm zijn en ook dat vraagt om zorgvuldige afstemming tussen betrokken partijen.
communicatie
Tekst Anne Marieke Schwencke en Ruud Schuurs
De transitie naar een duurzame energiehuishouding is ambitieus, complex
en beslaat naar verwachting meerdere generaties. Overheden, de private
sector en de samenleving hebben daarin ieder een eigen inbreng, ieder
vanuit zijn eigen sterkte en rol. De opgave verbindt meerdere schaalni-
veaus: van het individuele huishouden tot de internationale setting van
k l
imaatakkoorden. De ruimtelijke impact zal enorm zijn en ook dat vraagt
om zorg vuldige afstemming tussen betrokken partijen.
Lessen voor
een regionale
Energiestrategie
26 Energie + nr 1 maart 2018
p26-29 Slim schakelen.indd 26 08-03-18 09:58
I
n het voorjaar van 2016 nam de Vereniging
Nederlandse Gemeenten het initiatief tot
de Deal Pilots Regionale Energiestrate-
gieën. In een jaar tijd zouden vijf pilotregio's
e e
n regionale energiestrategie ontwikkelen,
waarin maatschappelijke organisaties, het
bedrijfsleven, gemeenten, provincies en
waterschappen samen het potentieel voor
besparing en duurzame opwekking van ener -
gie in de regio en de ruimtelijke consequen -
ties verkennen en keuzes maken voor een
d o
elmatige aanpak van de opgave. Het proces
in de vijf pilotregio's is gevolgd en daarbij
werd de relatie tussen Rijk, provincies,
gemeenten, waterschappen en de regio's
onderzocht.
Lerende aanpak
Bewoners en bedrijven moeten in een vroeg
stadium meekijken en meedoen in de energie -
transitie. De complexiteit van die opgave ver -
eist een parallelle transitie op het gebied van
s am
enwerken. Bestaande structuren moeten
worden verstevigd en uitgebreid met 'unusual
suspects'. Hoe we dit organiseren, leren we
het beste door het uit te proberen. Daarom
koos de Deal Pilots Regionale Energiestrate -
gieën voor een lerende aanpak. Zeven regio's
g i
ngen aan de slag om het best haalbare
resultaat te realiseren. Vijf van die regio's
(West-Brabant, Hart van Brabant, Midden-
Holland, Fr yslân en Drechtsteden) kregen
vanuit het totaalbudget van 1,5 miljoen euro
de beschikking over een projectmanager die
als aanjager fungeerde voor de weg naar een
regionale energiestrategie. Daarnaast kregen
twee regio's (Noord Veluwe en Metropoolre -
gio Eindhoven) de kans om deel te nemen aan
d e
gezamenlijke leer- en netwerkbijeenkom -
sten. Zo deelden zeven regio's hun er varin -
gen. Alle regio's kregen ook budget om ener -
gie-en-ruimteateliers te organiseren met
d i
verse groepen stakeholders.
Gemeenten, waterschappen en provincies
werken al langer in regionaal verband aan
energievisies. Eerder zijn ook goede er varin -
gen opgedaan met bijvoorbeeld een regionaal
o n
dersteuningsprogramma voor verduurza -
ming van koopwoningen. Een regio is groot
g en
oeg voor serieuze investeringen terwijl
bedrijven en bewoners het toch als herken -
bare eenheid voelen. Regionale overeenkom -
sten maken projecten vergelijkbaar en daar -
mee een goede basis voor kennisuitwisseling.
O ok
de energietransitie kan profiteren van
gebiedsspecifieke kansen. Dat is interessant voor investeerders, biedt ruimte voor bewo
-
nersinitiatieven en stimuleert de regionale
e c
onomie.
De pilotregio's zijn nog volop aan de slag. Zo
werken alle regio's nog aan een uit voerings- en
samenwerkingsagenda in de vorm van bijvoor -
beeld green deals of projectendeals. De inzich -
ten die de monitoring opleverde moeten ook
t eg
en die achtergrond worden geïnterpreteerd.
Fase Besluitvorming
Les 1: Ver werf commitment voor het
s trategieproces
E n
ergie is bij relatief weinig betrokkenen een
belangrijk onder werp. Om hen te betrekken in
een langlopende, complexe en ambitieuze
opgave als de energietransitie is het nodige
voor werk nodig. Sluit daarbij vooral aan op
wat al bestaat. Een strategie maken verg t
langdurige samenwerking en dus stevige rela -
ties. Benut waar mogelijk bestaande relaties,
t r
adities en structuren waarin samenwerking
? zowel van overheden onderling als met pri -
vate en maatschappelijke partijen ? al in
zek er
e mate ontwikkeld is.
Betrek ook gezagdragers en sleutelpersonen
in het proces. Voor de regionale energiestra -
tegie worden veel partijen met uiteenlopende
b el
angen bij elkaar gebracht. Een boegbeeld
in de persoon van een wethouder of CEO met
invloed, gezag en een groot netwerk kan
hierin van grote betekenis zijn.
Maak vanaf het begin de meer waarde van een
regionale aanpak duidelijk. De regio is een
schaalniveau waarop een aantal expliciete
voordelen te behalen zijn. Door samenwer -
king kunnen bestuurlijke en maatschappe -
lijke netwerken worden benut om kennis,
c a
paciteit en ideeën ef ficiënter in te zetten.
Bovendien kan duidelijk worden welke moge -
lijkheden de regionale ruimte kan bieden voor
d u
urzame opwekking.
Les 2:
Zo
rg voor een krachtige
projectorganisatie
E n
ergie raakt aan veel aspecten en belangen
in de samenleving. Politieke en maatschappe -
lijke opvattingen over de oplossingen ver -
schillen. Wat door de een als bedreiging wordt
b e
schouwd, is voor de ander een kans. De
samenstelling van de projectorganisatie is
daarom belangrijk. Zorg voor een toegewijd
kernteam met voldoende mandaat en
manoeuvreerruimte. Betrek in iedere fase van
het proces een passende vertegenwoordiging van belanghebbenden, zodat de inbreng van
kennis en opinies zo optimaal mogelijk is en
begrip en draag vlak kunnen groeien. Bedenk
zorg vuldig welke partijen en vooral ook welke
personen je wil betrekken. Een grondige sta
-
keholderanalyse, regelmatig geactualiseerd,
k a
n hierbij erg nuttig zijn. Denk breed: een
wijde blik verruimt het denken!
Les 3: Richt het proces flexibel in
Een regionale energiestrategie is een langdu -
rig project. De strategie maken is geen lineair
p r
oces waarbij de verschillende fasen keurig
na elkaar kunnen worden afgewerkt. Er komt
voortdurend nieuwe informatie op tafel en er
sluiten nieuwe partijen aan. De opgave, de
duur en de onzekerheden in de aanpak vragen
om continue afstemming, een lerende aanpak
en gedeeld eigenaarschap bij de betrokken
partijen.
Fase Inventarisatie en analyse
Les 4: Maak het star tpunt van de
re gio helder
Geen enkele regio begint bij nul. Gemeenten,
provincies en waterschappen hebben ambi -
ties en doelen geformuleerd, bedrijven inves -
teren in nieuwe energie-ef ficiënte processen
en producten, en lokale coöperaties werken
aan steeds grotere duurzame opwekprojec -
ten. Breng in kaart wat er al gebeurt, waar
partijen al actief zijn. De strategie is in de eer -
ste plaats bedoeld om lopende processen
waar mogelijk te versnellen en versterken.
Door aan te sluiten op de bestaande dyna -
miek in de regio kan de uit voering een vlie -
gende start krijgen. Inventariseer wat het
energiebeleid is van de provincie, het water -
schap en gemeenten. Onderzoek ook of er
relevant beleid is ontwikkeld op gerelateerde
onderwerpen. Werken gemeenten al samen
op het thema energie? Is er een regionale
agenda vastgesteld en wat is daar van
terechtgekomen en geleerd?
Natuurlijk besteed je ook aandacht aan de
inspanningen van andere organisaties. Hoe
staan het bedrijfsleven, regionale werkge -
vers- en brancheorganisaties en maatschap -
pelijke organisaties tegenover de energie -
transitie?
S t
el ver volgens de opgave vast. Doelen stel -
len is een essentieel onderdeel van het maken
v a
n een strategie. Maar eerst moet je weten
wat er mogelijk is in de regio. In de pilotregio's
is veel aandacht besteed aan deze vragen,
nr 1 maart 2018 Energie + 27
p26-29 Slim schakelen.indd 27 08-03-18 09:58
communicatie
met ondersteuning van gespecialiseerde
bureaus. Eerst werd met behulp van CBS, Kli-
maatmonitor, Energieatlas en lokale gege -
vens de huidige energiehuishouding in kaart
g e
bracht: energieverbruik per sector, bron -
nen, duurzame productie. Daarna werd
o n
derzocht wat bespaard kan worden en wat
binnen de regio zelf duurzaam opgewekt kan
worden. Dat vraag t om maatwerk, want elke
regio is anders.
Op deze manier kreeg men een idee van de
omvang van de energieopgave. Hoewel de
rekensom op zichzelf eenvoudig lijkt, zegt
deze nog niets over de maatschappelijke en
economische haalbaarheid. Die wordt ook
bepaald door de vraag waar je als samenwer -
kende partijen invloed op hebt. De regio is
i mm
ers geen eiland. Veel ontwikkelingen wor -
den bepaald door wat er buiten de regio
g e
beurt, op nationale of internationale
schaal. Denk bijvoorbeeld aan de marktprij -
zen van fossiele energie en het nationale
b el
astingbeleid.
Les 5: Maak de mogelijkheden inzichtelijk
De energietransitie heef t onvermijdelijk
gevolgen voor de manier waarop we met
ruimte omgaan. De keuzes die we daarin
moeten maken horen thuis in de strategie. In
de pilotregio's werden stakeholders in
ruimte-en-energieateliers uitgenodigd om
mee te denken. Deze vorm van verkennend en
ontwerpend onderzoek is relatief gebruikelijk
in ruimtelijke planning, maar nieuw voor de
energiesector. Het is daarom belangrijk zorg -
vuldig af te wegen wat de rol van dit proces is
en hoe met de resultaten, vaak in de vorm van
kaarten, moet worden omgegaan. Kaarten
zijn een krachtig instrument, mits voorzien
van een heldere toelichting over de status:
denkrichtingen en verkenning. Het te vroeg
zichtbaar maken er van kan echter ook veel
weerstand oproepen.
Les 6: Verricht missiewerk
De opgave van de energietransitie bereke -
nen, betekent nog niet dat die daarmee
g e
accepteerd is als ambitie of doel. De
opgave is enorm, voor alle regio's. De
meeste mensen blijken nauwelijks voorbe -
reid op de omvang en complexiteit er van.
A c
ceptatie vergt daarom veel inspanning
van de projectorganisatie, omdat iedere
doelgroep zijn eigen benadering vraagt.
Houd rekening met de tijd en middelen die
daar voor nodig zijn.
Fase Alliantie- en planvorming
Les 7: Maak het concreet
De opgave van de regionale energietransitie
is groot en complex. Abstracte doelen in peta -
joules en CO
2-tonnen appelleren niet aan de
dagelijkse praktijk van betrokken mensen. De
opgave bestrijkt bovendien meer dan een
generatie. Geef de strategie daarom een dui -
delijk gezicht. Richt je op allianties die zich
v o
rmen en op projecten en maatregelen die
de komende jaren gestalte krijgen. Maak con -
creet wat gegeven de opgave haalbaar en rea -
listisch is en wanneer wat gerealiseerd kan
w ord
en. Voor een transparante strategie is
het belangrijk dat je inzichtelijk maakt welke
criteria je hanteert bij het maken van keuzes,
maar ook hoe die aansluiten bij de regionale
identiteit en samenwerkingscultuur.
Les 8:
Be
denk dat strategie een cyclisch
proces is
Geen enkele strategie is in steen gehouden.
Er is weliswaar een duidelijke stip aan de
horizon, maar de weg ernaartoe is allerminst
helder. De energietransitie vraag t om een
aanpak die gebaseerd is op voortschrijdend
inzicht en voortdurend leren en bijsturen.
Zorg daarom, naast aandacht voor inhoude -
lijke stappen, ook voor continuïteit van het
proces op de langere termijn door het schep -
pen van procesvoorwaarden voor blijvende
samenwerking en kennisdeling tussen alle
betrokken partijen als waarborg voor
bestuurlijke betrokkenheid en voldoende
capaciteit en middelen.
Fase Besluitvorming
Les 9: Veranker de strategie
De regio is geen formele bestuurslaag. Verta -
ling van de strategie naar beleid is doorgaans
a l
leen mogelijk door besluitvorming in de
politieke organen van de deelnemende over -
heden. Zorg dat de strategie goed is veran -
kerd in bestuurlijke en politieke processen.
G e
meenten, provincie en waterschap hebben
vroeg in het proces weliswaar commitment
afgegeven, maar zijn ze nog steeds aan
boord? Hebben ze het proces gevolgd? In vrij -
wel alle pilotregio's bleek dat bestuurders en
r a
den van deelnemende overheden onvol -
doende op de hoog te waren. Besteed daarom
ve el
aandacht aan het betrokken houden van
bestuurders en raadsleden bij het strategie -
vormingsproces. Le
s 1
0:
Ko
ppel de opgave met andere
beleidsdossiers
Energie gaat ook over woonlasten, gezond -
heid, opleiding en banen, over inrichting van
h e
t landschap en investeringen in industriële
innovatie. De energiestrategie krijg t meer
handvatten en draag vlak als de dwarsverban -
den met deze andere dossiers helder worden
g e
maakt. Welk deel van de opgave heef t
betrekking op de portefeuille van de wethou -
ders die over wonen gaan? Welke ef fecten
h e
ef t realisatie van de strategie op de lokale
en regionale economie? Wat betekent dit voor
de veerkracht van het bedrijfsleven, voor
nieuwe banen en voor het investeringskli -
maat? De energiestrategie komt tot resultaten
d o
or de opgave te koppelen met de doelen en
agenda's van alle bestuurlijke kerntaken.
Les 11:
Zo
rg dat stakeholders zich committeren
Een strategie kan mooi zijn en een breed draag -
vlak hebben, maar zonder concrete maatregelen
en pr ojecten v
oor de eerstvolgende jaren blijft
het een papieren tijger. Pas als de belangheb -
benden met elkaar een samenwerkingsagenda
maken en onder tekenen komt de str
ategie tot
leven. En dat betekent dat alle partijen ? overhe -
den, private ondernemingen en maatschappe-
lijke partijen ? hun bereidheid om in beweging te
komen moeten aantonen door taken en v er
ant-
woordelijkheden op zich te nemen. De samen-
werkingsagenda die dan ontstaat, is het docu-
ment waarin de strategie tot leven komt.
Les 12: Breng continuïteit in de
u itvoeringsorganisatie
O m to
t uit voering te komen is organisatie -
kracht nodig. Zorg er voor dat de strategie de
ko m
ende jaren tot realisatie van de gestelde
doelen leidt en dat de plannen en projecten
worden uitgevoerd of bijgesteld. Bedenk
vanaf het begin van het strategievormings -
proces hoe je het daarna gaat organiseren,
z o
dat continuïteit ontstaat in de uit voering.
De lange zichttermijn van de regionale ener -
giestrategie vraag t om een adaptieve en pro -
grammatische aanpak en een wendbare, flexi -
bele organisatie van de samenwerking met
s t
akeholders. De toekomst laat zich lastig voor -
spellen: nieuwe spelers moeten kunnen aanha -
ken en invoegen, en maatschappelijke en tech -
nologische innovaties moeten een plek kunnen
v i
nden. Het is van belang om lijnen uit te zetten
voor de middellange termijn, voldoende ruimte
in te bouwen om periodiek bij te kunnen stellen
en bovenal; aan de slag te gaan.
28 Energie + nr 1 maart 2018
p26-29 Slim schakelen.indd 28 08-03-18 09:58
Reacties
Hannie van de Ploeg - CE Delft 03 juli 2018 11:31
Artikel uit 26 Energie+ nr 1 maart 2018 ? klopt dit?