Om een geleidelijke groei van duurzame energie te waarborgen zal jaarlijks een maximum gesteld worden aan MEP aanvragen. Op dit moment voorziet de huidigeMEP-regeling niet in de mogelijkheid om een dergelijke beheerste groei te waarborgen.Aanpassing van de MEP is daarom vereist. Dit artikel gaat nader in op het wetsvoorstel voor aanpassing van de MEP.
42 Energie+ nr6 dec 2005casusOm een geleidelijke groei van duurza-me energie te waarborgen zal jaarlijkseen maximum gesteld worden aan MEP-aanvragen. Op dit moment voorziet de hui-dige MEP-regeling niet in de mogelijkheidom een dergelijke beheerste groei te waar-borgen. Aanpassing van de MEP is daaromvereist. Dit artikel gaat nader in op hetwetsvoorstel voor aanpassing van de MEP.Het wetsvoorstel staat echter niet opzichzelf. Al in mei van dit jaar kon-digde de minister aan de MEP-tarievenvoor windparken op zee en voor grootscha-lige productie van biomassa-energie perdirect op nul te stellen. Gevreesd werd datenkele grote projecten te veel budget zou-den claimen waardoor er een substanti?lebudgetoverschrijding zou ontstaan.Op grond van het wetsvoorstel steltde minister van Economische Za-ken jaarlijks bij ministeri?le regeling eenmaximum budget vast voor de verleningvan nieuwe subsidies. Subsidieaanvragenwaarvan honorering zal leiden tot over-schrijding van het MEP-budget, wordenniet gehonoreerd. Bedacht moet wordendat dit subsidieplafond slechts van toepas-Nieuwe MEPwil beheerstegroei waarborgensing is op een deel van het totale bedragdat beschikbaar is voor de MEP. Er moetimmers ook rekening worden gehoudenmet subsidiebeschikkingen die in vooraf-gaande jaren zijn verleend.Voor de vaststelling van het plafond zalgebruik worden gemaakt van een door deaanvrager in te dienen raming van de hoe-veelheid kWh waarvoor in totaal subsidiewordt aangevraagd. Bij nieuwe beschik-kingen wordt het aantal kWh waarvoorsubsidie wordt verstrekt expliciet in debeschikking vastgelegd. Op deze wijzekunnen schattingen worden gemaakt vande hoogte van het tarief dat in de opeen-volgende jaren bij de afnemers in rekeningmoet worden gebracht.Binnen het budget krijgt de minister demogelijkheid om een verdeling naarcategorie?n aan te brengen. Dat kan gaanom een verdeling tussen de hoofdcatego-rie?n duurzame elektriciteit, klimaatneu-trale elektriciteit en elektriciteit opgewektdoor WKK (warmtekrachtkoppeling).Maar ook binnen die hoofdcategorie?n kande minister een nadere verdeling vaststel-len, bijvoorbeeld naar opwekkingstech-niek, of combinatie van opwekkingstech-niek en brandstof. In aanvulling hieropkan de minister bij algemene maatregelvan bestuur regels stellen ten aanzien van,onder meer, het bedrag van de subsidie,de wijze waarop dit bedrag wordt bepaalden de voorwaarden waaronder de subsidiewordt verleend. Ook kan gedacht wordenaan regelgeving ten aanzien van het ver-strekken van subsidies door middel vantendering (bijvoorbeeld voor windparkenop zee), waarbij producenten subsidieaan-vragen indienen voor een door hen zelf be-paald subsidiebedrag per kWh (dat echternooit hoger kan zijn dan een vooraf gesteldmaximum subsidiebedrag per kWh).In de aangekondigde algemene maatregelvan bestuur wil de minister tevens eenaantal wijzigingen opnemen die naar aan-leiding van de tussenevaluatie waren toege-zegd. Zo zal het mogelijk worden om sub-sidie te verkrijgen na volledige vervangingvan een productie-installatie. Ook wordt desubsidieperiode beter afgestemd op de ver-wachte levensduur van de productie-instal-latie om te voorkomen dat na afloop van de(nu nog) maximale tienjarige MEP-periodeonbedoeld een prikkel ontstaat om de instal-latie te vervangen. Belangrijk is ook dat detekst Cecilia van der Weijden - Norton Rose, AmsterdamNorton Rose is eeninternationaal advo-catenkantoor metvestigingen in Europa,Midden Oosten en Azi?.Cecilia van der Weijdenis ??n van de partnersvan de vestiging inAmsterdam. HetNorton Rose EnergieTeam verzorgt dezejuridische rubriek.nr6 dec 2005 Energie+ 43algemene maatregel van bestuur de minis-ter de mogelijkheid biedt om in geval vanoverstimulering het vaste subsidiebedragvan een lopende subsidie te verlagen.Tenslotte zal het, op verzoek vanmarktpartijen en financiers, mogelijkworden om voor de realisatie van een pro-ject door middel van een vooraf verleen-de ontheffing zekerheid te verkrijgen ofeen installatie in aanmerking kan komenvoor MEP-subsidie en wordt het binnenbepaalde grenzen mogelijk om de in-gangsdatum van een subsidie te wijzigen(bijvoorbeeld indien zich vertraging bij deontwikkeling van een project voordoet).Hier staat echter tegenover dat ter voor-koming van de allocatie van MEP-budgetaan projecten die niet, dan wel met grotevertraging tot stand komen, een MEP-aanvraag wordt afgewe zen wanneer deaanvrager niet beschikt over de voor derealisatie van de productie-installatie be-nodigde vergunningen. Op deze wijze zaleen grotere mate van zekerheid wordenverkregen dat de installatie waarvoor desubsidieaanvraag is gedaan, daadwerke-lijk wordt gerealiseerd.Naast bovenbeschreven wijzigingenwordt met het wetsvoorstel tot aanpas-sing van de MEP ook beoogd om een aan-tal MEP-bepalingen uit de Elektriciteitswet1998 te verplaatsen naar een algemenemaatregel van bestuur. Hierdoor wordt hetmogelijk de MEP-regeling in de toekomstgemakkelijker aan te passen, zodat beteringespeeld kan worden op nieuwe ontwik-kelingen. Uitgangspunt is echter dat destrekking van de huidige wettelijke bepa-lingen zo veel mogelijk behouden blijft.Tot slot: op dit moment is nog niet dui-delijk wanneer het wetsvoorstel in wer-king treedt. Belangrijk is dat de huidigeMEP-regeling onverkort van toepassingblijft op aanvragen voor subsidies die voorde inwerkingtreding van dit wetsvoorstelzijn ingediend en op subsidies die voorde inwerkingtreding zijn verstrekt. Doorde overheveling van wetsbepalingen naareen algemene maatregel van bestuur zalin de toekomst sneller ingespeeld kunnenworden op nieuwe ontwikkelingen. Dit isop zich een goede zaak, zo lang ? in hetbelang van de rechtszekerheid ? niet teveel van deze mogelijkheid gebruik wordtgemaakt. ?De MEP is een subsidiestelsel met als doelde milieukwaliteit van de Nederlandse elek-triciteitsproductie te verbeteren. MEP staatdan ook voor Milieukwaliteit ElektriciteitsProductie. De milieukwaliteit van de elek-triciteitsproductie kan worden verbeterd doormeer gebruik te maken van onuitputtelijkeduurzame energiebronnen (zoals wind,biomassa, waterkracht en de zon) en vanwarmtekrachtkoppeling (WKK).De MEP-subsidie is bedoeld voor producentenvan hernieuwbare/duurzame elektriciteit enelektriciteit uit warmtekrachtkoppeling (WKK).De subsidie wordt gegeven omdat deze milieu-vriendelijkere manieren van elektriciteitsop-wekking vooralsnog duurder zijn dan conventi-onele elektriciteitsopwekking met kolencen-trales, gewone gascentrales of kerncentrales.Producenten van duurzame elektriciteit ofexploitanten van een WKK-installatie kunneneen subsidie krijgen die bedoeld is om de meer-kosten ten opzichte van gewone `grijze' stroomte overbruggen. De subsidi?ring via de MEPverhoogt de investeringszekerheid en verbeterthet investeringsklimaat voor deze vormen vanduurzame elektriciteitsopwekking. Zo wordtbijgedragen aan het halen van de doelstellin-gen op het gebied van duurzame energie enelektriciteit.Bron: Ministerie van EZMilieukwaliteit elektriciteitsproductie verbeterenHet gebruik van onuitputtelijkebronnen, zoals de zon, verbetertde milieukwaliteit van de elektri-citeitsproductie.Foto:PeterdeKoning/?neas
Reacties