Het bekritiseerde Energierapport 2005 staat in het teken van verduurzaming en voorzieningszekerheid. Het kabinet vindt energiebesparing de meest efficiënte manier om op korte termijn bij te dragen aan de voorzieningszekerheid en het milieu.
nr1 okt 2005 joule 43casusHet bekritiseerde Energierapport 2005staat in het teken van verduurzamingen voorzieningszekerheid. Het kabinet vindtenergiebesparing de meest effici?nte manierom op korte termijn bij te dragen aan devoorzieningszekerheid en het milieu.Momenteel geldt als doelstelling een ef-ficiencyverbetering van ??n procentper jaar. Beoogd wordt dit vanaf 2008 teverhogen naar 1,3 en vanaf 2012 naar 1,5procent.Een van de manieren om deze doelstellin-gen te halen is de invoering van verhan-delbare energiebesparingscertificaten, de zo-genoemde witte certificaten. De bedoeling isenergieleveranciers te verplichten een hoe-veelheid energie te besparen. De bedrijvenkunnen dit nakomen met gecertificeerdeenergiebesparingsmaatregelen bij hun afne-mers.Evenals in het systeem van CO2-emissiehan-del kunnen de bedrijven echter ook certifica-ten van anderen kopen. Een bedrijf met eenoverschot aan certificaten kan die verhande-len aan partijen met een tekort. Zo moetmarktwerking ontstaan in het realiseren vanenergiebesparende maatregelen. Op het eer-ste gezicht lijkt dit systeem op de emissie-Rood lichtvoor wittecertificaten?handel: de CO2-uitstoot moet verminderendoor bepaalde marktpartijen een verplich-ting op te leggen waaraan zij kunnen vol-doen door overlegging van verhandelbarecertificaten. Het systeem van witte certifica-ten betreft echter sectoren die niet onder hetemissiehandelssysteem vallen, zoals huis-houdens, MKB, bouwsector en eventueeltransportsector.Het is nog niet duidelijk hoe het systeemvorm krijgt. Op dit moment kennenhet Verenigd Koninkrijk, Itali?, Frankrijk enAustrali? al witte certificaten. Deze systemenverschillen echter onderling aanzienlijk. Zobetreft het Britse systeem energiebesparingen armoedebestrijding in lagere inkomens-groepen, terwijl Australi? en Itali? reductievan broeikasgassen beogen. Ook de doel-groep verschilt. In het Verenigd Koninkrijkzijn dat huishoudens, in Australi? elektrici-teitsproducenten en -intensieve industrie enin Itali? alle eindgebruikers. Bovendien han-teren alle landen een ander systeem voor deberekening van de besparing en is de ver-handelbaarheid van de certificaten verschil-lend. In het Verenigd Koninkrijk mogen al-leen energiebedrijven verhandelen, in Au-strali? en Itali? ook andere partijen. En ver-geet niet dat Itali? en Frankrijk de certificatenpas recent hebben ingevoerd, respectievelijkop 1 januari en 14 juli 2005. Er is nog nauwe-lijks ervaring mee.In Nederland is het voorstel voor zo'n sy-steem kritisch ontvangen. Volgens criticiligt Nederland qua energiebesparing al vervoor op andere lidstaten. Doorvoering vanverdere besparingen is dus niet eenvoudig.Bovendien hebben de energieleveranciersdit zelf niet in de hand. Zij vrezen benade-ling van de concurrentiepositie van Neder-landse bedrijven als niet alle lidstaten zo'nsysteem overnemen. Bovendien zijn ener-giebedrijven bang voor nog meer admini-stratieve lasten.De slagingskans van de Nederlandse be-sparingsdoelstellingen is mede afhan-kelijk van de inspanningen op Europeesniveau. Waarschijnlijk wordt dit jaar derichtlijn Energie-effici?ntie bij het eindgebruiken Energiediensten aangenomen. Hoeweldeze richtlijn de lidstaten niet verplicht totde invoering van witte certificaten, wordt ditsysteem wel genoemd als middel om de be-sparingsdoelstellingen van de richtlijn tebereiken. Het is echter de vraag of Neder-land, in afwachting van deze richtlijn, nu almoet overgaan tot de invoering ervan. ?tekst Cecilia van der Weijden - Norton Rose, AmsterdamNorton Rose iseen internationaaladvocatenkantoormet vestigingen inEuropa, MiddenOosten en Azi?.Cecilia van derWeijden is ??nvan de partnersvan de vestigingin Amsterdam.Het Norton RoseEnergie Team ver-zorgt de juridischerubriek in Joule.
Reacties