Log in
inloggen bij Energie+
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Columns

De doorbraak van het lokale duurzame energiebedrijf

Stel, je bent actief binnen een lokaal duurzaam energiebedrijf, en stel, je bent op een feestje. Na enige tijd ben je wel uitgekletst over de voordelen van zonnepanelen en isolatie. Je gesprekspartner was daarvan op voorhand al doordrongen, maar wil weten waarom hij deze moet aanschaffen via jouw lokale duurzame energiebedrijf. Hij kan ze toch gewoon kopen, en groene energie kan hij ook krijgen via de traditionele energiebedrijven. Wat is het verschil? Willen lokale duurzame energiebedrijven kunnen groeien, en echt gaan doorbreken, dan zullen zij dat moeten uitleggen. Energie is niet het antwoord.

Voor elk energiebedrijf lijkt energie het doel, ook voor het lokale duurzame energiebedrijf. Daarin passen meer zonnepanelen, meer windmolens, en ook meer isolatie en groene energie. De klant weet waaraan hij toe is, energie, maar klopt dit wel? Gaat het zeker een lokaal duurzaam energiebedrijf niet om veel meer, zoals duurzaamheid, lokale economie, sociale rechtvaardigheid, gemeenschap en zelfs democratie? Voor een traditionele aanbieder is dat een lastig te verkopen boodschap, terwijl een lokaal duurzaam energiebedrijf zich hiermee juist kan onderscheiden. Sterker nog, misschien is dit wel de diepere reden van bestaan van de vele lokale energie-initiatieven. Energie is dan geen doel, maar een middel, en die visie kan de lokale initiatieven helpen groeien en doorbreken.

Een lokale ondernemer heeft belang bij behoud van koopkracht van niet alleen zijn klanten, maar ook zijn werknemers. Een lokaal energiebedrijf kan daaraan bijdragen door deze mensen te helpen besparen en verduurzamen, waardoor zij hun energierekening in de hand blijven houden. Dit doet een lokaal energiebedrijf efficiënter dan bijvoorbeeld een traditioneel, groot energiebedrijf, omdat een lokale speler van de mensen zelf is en veel meer betrokkenheid en vertrouwen genereert. Voor de lokale ondernemer kan dit reden zijn om het lokale energiebedrijf te steunen, bijvoorbeeld door over te stappen en daar klant te worden. Eigenlijk is dit niet anders voor mensen die zich zorgen maken over energiearmoede. Ook hun overstap naar het lokale energiebedrijf maakt dit bedrijf tot een krachtiger speler die meer mensen kan helpen met besparen en verduurzamen. Zoveel mogelijk behoud van koopkracht is niet alleen goed voor de lokale economie, maar ook voor een eerlijke verdeling van welvaart en voor sociale rechtvaardigheid.

Door mensen bij elkaar te brengen draagt een lokaal duurzaam energiebedrijf bij aan de lokale gemeenschap, die vaak in staat blijkt tot veel meer. Bekend is dat uit lokale energie-initiatieven bijvoorbeeld ook zorginitiatieven voortkomen, of groepen die doen aan stadslandbouw. Daarnaast zijn de meeste lokale energie-initiatieven democratisch georganiseerd, en dit draagt bij aan het gehalte van de lokale democratie. Dit alles krijgen reguliere aanbieders van zonnepanelen, isolatie, gas, warmte en elektriciteit nooit voor elkaar. Hier maakt het lokale duurzame energiebedrijf het werkelijke verschil. Energie is voor dit bedrijf het middel tot bevordering van een hele reeks uiterst cruciale maatschappelijke verschijnselen.

Stel, je bent op een feestje, en je wilt het gezellig houden. Toegegeven, duurzaamheid en armoede snijd je niet meteen als gespreksonderwerp aan, en economie en democratie ook niet. Wel bieden ze voldoende gesprekstof, meer dan de voordelen van zonnepanelen en isolatie die toch al bekend zijn. Probeer je gesprekspartner in te schatten, en niet alleen tijdens een feestje. Is hij een representant van lokale ondernemers, wijs hem dan op de voordelen van jouw lokale duurzame energiebedrijf op koopkracht en de lokale economie. Wijs een lokale socialist op de voordelen voor de bestrijding van armoede. Wijs iedere bewuste burger op de voordelen voor de lokale gemeenschap, duurzaamheid en democratie. Maak met andere woorden energie onderdeel van een veel breder lokaal debat, en spreek zo veel meer doelgroepen aan. Dat betekent groei voor lokale duurzame energiebedrijven, maar is het ook hun doorbraak? Kun je doorbreken op een ander dan je sterkste punt?

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren