Kennisplatform lokaal duurzaam opgewekt

Jan Willem Zwang Voetbal, emotie en duurzame energie

do 20 april 2017

Voetbal is emotie. Wie kent deze uitspraak niet? Sinds bekend is gemaakt dat Qurrent de komende vier seizoenen de nieuwe hoofdpartner van Feyenoord is, kunnen we ook stellen dat duurzame energie emotie is. Want de Feyenoord-deal heeft een hoop emotie losgemaakt, in Amsterdam én Rotterdam. Wanneer je hier een wiskundige vergelijking op loslaat, krijg je: voetbal = emotie en duurzame energie = emotie dus voetbal = duurzame energie.

Voetbal wordt steeds groener. En dat is maar goed ook. Kijk maar eens naar de voetbalstadions waar tegenwoordig zonnepanelen op liggen, zoals het Euroborg in Groningen (FC Groningen), het Kyocera-stadion in Den Haag(ADO), de Amsterdam Arena (AJAX), het AFAS Stadion (AZ), of de Galgenwaard (FC Utrecht). En dan zijn we er nog lang niet. Naast investeringen in zonnepanelen worden ook veel andere maatregelen getroffen, zoals led-verlichting (o.a. Groningen, Zwolle en AZ) en laadpalen (o.a. ADO, AZ, PSV en Feyenoord).

Sponsoring

Voetbal en energie(sponsoring) is er al tientallen jaren. Maar wie kan zich nog herinneren dat Eneco Roda JC sponsorde? Of dat NUON Vitesse sponsorde? De meeste voetbalsupporters hebben weleens van Essent (FC Groningen) en EnergieDirect (PSV) gehoord. Beiden niet echt groen, maar wel twee energiebedrijven en ook nog eens met dezelfde moeder (RWE). Iets minder voetbalsupporters hebben weleens van EnergieFlex (NEC), Groenleven (SC Heerenveen) of Pure Energie (FC Twente) gehoord.

Tot vorige week had waarschijnlijk slechts een enkele voetbalsupporter weleens van Qurrent gehoord. Maar sinds de bekendmaking van het hoofdpartnerschap met Feyenoord kent opeens bijna iedere voetbalsupporter Qurrent als groen energiebedrijf.

Groenleven ontwikkelt grote zonne-energie-projecten en Pure Energie en Qurrent staan samen op een gedeelde eerste plaats van groenste energiebedrijven in Nederland. Niet alleen de clubs maar ook de sponsoren worden dus steeds groener.

Emotie

Voetbal is emotie. Daarom reageerden Feyenoord-supporters dat ze geen sponsor uit 020 willen. Ajax-supporters meldden weer dat ze geen energiecontract afsluiten met de hoofdpartner van 010. De geschiedenis herhaalt zich, want hoeveel commentaar kwam er niet toen ‘De bank’ Ajax ging sponsoren en ook Ziggo zou tienduizenden opzeggingen krijgen uit Rotterdam. Uiteindelijk waren het er nog geen tweehonderd. De soep wordt door voetbalsupporters tot op heden dus nooit zo heet gegeten als ie wordt opgediend.

Duurzame energie is emotie. Dit blijkt uit de felle reacties op de Qurrent-communities. Allemaal opzeggingen, wat een emotie. Maar wat blijkt; een deel van de ‘opzeggingen’ is van mensen die niet eens klant van Qurrent zijn maar een link hebben met concullega-energiebedrijven. Doorzichtig en onaardig: de Fair Play-prijs krijgen ze er niet voor. Het aantal echte opzeggingen tot nu toe: 35. Het aantal nieuwe aanmeldingen in de eerste week: meer dan 1.000. Waarvan 500 met het Feyenoord-pakket. Ook nu wordt de soep dus niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend.

Ik kan het wel waarderen wat Groenleven en Pure Energie al deden en wat Qurrent nu ook doet. Zeker Qurrent omdat zij naast het energieleveringsbedrijf, dat gewoon in een bv zit én de deal met Feyenoord heeft gesloten, ook een coöperatie is. Qurrent democratiseert met de Feyenoord-deal de groene energie. En gelukkig doet Qurrent dat niet alleen, maar ook met de andere ‘groenen’ zoals Groenleven en Pure Energie.

Duurzame energie voor iedereen

Groene energie is er nu niet meer alleen voor de ‘elite’, maar wordt voor en van iedereen. Want ook de Vak-S-supporter weet nu dat ie écht groene energie tegen inkoopprijs kan kopen bij Qurrent. En de Vak-P supporter weet niet alleen waar ie zijn hash, coke en pillen kan aanschaffen, maar ook waar ie zijn duurzame energie kan kopen. Dit is niet meer alleen voorbehouden aan die paar honderdduizend koplopers. Met dat beperkte groepje koplopers redden de nieuwe, veelal duurzame energiebedrijven het niet. Concullega Vandebron gooide al eerder het roer om door zich niet meer alleen op de koplopers te richten die hun energie ‘rechtstreeks van de bron halen’. Vandebron staat niet op een voetbalshirt maar heeft de afgelopen jaren vooral zwaar ingezet op de, door veel oude energiebedrijven zo bekritiseerde, energieveilingen van de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis. Ook dit is een manier om echt groene energie bij de massa te krijgen. Echt groene energie moet mainstream worden en meedoen aan energieveilingen en sponsoring van voetbalclubs zijn prima middelen om in te zetten.

Supporter

Ik vind al die emotie fantastisch om te zien. Niet in de laatste plaats omdat ik zelf supporter ben; van Feyenoord én van duurzame energie. Of ie nu van Qurrent komt, van Vandebron, Pure Energie, Greenchoice of Eneco, als ie maar écht groen is. In Nederland geproduceerd en het liefst ook nog eens dichtbij.

En voor al die geinponems die zogenaamd opzeggen; mede dankzij die berichten is de mediawaarde van de Feyenoord-deal in de eerste week al miljoenen euro’s waard en is de sponsorbijdrage voor het eerste seizoen al zo goed als terugverdiend. Dus ga vooral zo door.

Reacties

Copyright 2017 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren