Het klimaatprobleem neemt steeds grotere vormen aan.Wegtransport zorgt in Europa voor meer dan 20 procent van detotale CO2-emissie. Er mag dus van de auto-industrie wordenverwacht dat de CO2-uitstoot door nieuwe auto’s fors wordtverlaagd. Helaas gebeurt dit niet. De politiek moet ingrijpen.
Het klimaatprobleem neemt steeds grotere vormen aan.Wegtransport zorgt in Europa voor meer dan 20 procent van detotale CO2-emissie. Er mag dus van de auto-industrie wordenverwacht dat de CO2-uitstoot door nieuwe auto's fors wordtverlaagd. Helaas gebeurt dit niet. De politiek moet ingrijpen.In 1999 maakte de Europese Commissieafspraken met de auto-industrie om deCO2-uitstoot terug te dringen. De industriebeloofde om op vrijwillige basis de uitstootterug te brengen tot gemiddeld 140 gramCO2 per kilometer in 2008. Dit zou neer-komen op een reductie van 25 procent tenopzichte van de gemiddelde uitstoot in1995. Onlangs maakte de Commissie be-kend dat dit doel niet zal worden gehaald.In 2005 was de gemiddelde uitstoot 160gram per kilometer. Het is jammer dat deindustrie de doelen niet op eigen krachthaalt, de politiek zal nu moeten ingrijpen.Milieucommissaris Stavros Dimas is daar-om van plan om in 2007 met voorstellen tekomen om de vrijwillige afspraken om tezetten in bindende doelen: 140 gram in2008 en 120 gram in 2012.Veel innovatieDat is mooi, maar niet voldoende. Het Eu-ropees Parlement nam in november 2005een resolutie aan waarin naast 120 gram in2012 het doel werd vastgelegd van 80 tot100 gram op de middellange termijn. Watmij betreft gaat het hier om 2016. Hiervooris nog veel innovatie nodig. Bijvoorbeelddoor de invoering van een techniek waarbijauto's heel dicht achter elkaar rijden, hier-door minder wind vangen en gelijkmatigrijden dus veel minder brandstof verbrui-ken. Er zijn hiermee succesvolle proevengedaan. Dit is techniek die nog niet op deplank ligt. Maar volgens onderzoekers kanmet de huidige stand van de techniek hettussendoel van 120 gram per kilometer alwel vrij eenvoudig worden gerealiseerd.Door de inzet van bijvoorbeeld de `stop-start' techniek, waarbij auto's voor een roodstoplicht automatisch afslaan en bij beroe-ring van het gaspedaal weer starten. Doorauto's lichter te maken en door het gebruikvan langere versnellingen en nog optima-lere a?rodynamica. De stap van 160 naar120 gram kan dus eenvoudig worden ge-haald. De kosten hiervoor zijn ongeveer600 euro per auto. Volgens het principe datde vervuiler betaalt moeten deze kostendoor de autobezitter worden opgebracht.Klimaatbeleid kost geld, maar niets doenkost nog veel meer. Volgens een studie vanSir Nicolas Stern in opdracht van de Britseregering zijn de kosten terbeperking van CO2-emissies vijf-maal zo laagals de kos-ten die bijnietsdoenuiteinde-lijk moetenworden ge-maakt voor deaanpassing aanklimaatverande-ring, zoals hogeredijken.Rechte ruggenIn Brussel bestaat duseen consensus dat de auto-industrie moet worden gedwon-Door Dorette Corbey, lid van het Europees Parlement namens de PvdAopinie`Van de auto-industrie mag je verwachten dat ze de CO2-uitstootdoor nieuwe auto's fors verlaagt, vindt Dorette Corbey.gen om tot betere milieuprestaties te komen.Het is nu nog te vaak zo dat een merk scoortmet ??n enkel hybride of ander zeer zuinigmodel, terwijl over de gehele linie van mo-dellen de CO2-doelen bij lange na niet wor-den gehaald. Als de Commissie in 2007 metwetgevende voorstellen komt, zullen het Eu-ropees Parlement en de Europese Raad zicherover buigen en een uiteindelijke beslissingnemen. De auto-industrie zal waarschijnlijklobbyen in een poging de doelstellingen zover mogelijk te laten verwateren. Het Parle-ment en de lidstaten zullen in het belangvan het klimaat de ruggen recht moetenhouden zodat de doelstelling van 80 of 100gram in 2016 wettelijk zal worden vastge-legd. Ik heb er alle vertrouwen in. ?Auto-industriehaalt doelen niet op eigen kracht'FotoDavidSimmondsnr1 jan 2007 Energie+ 31
Reacties