Voorlichting, prijsstijgingen en innovatieve technieken zijn het meest effectief om het energieverbruik in Europa terug te dringen. Dat blijkt uit een Europees onderzoek vanLogicaCMG onder ruim 5.000 consumenten in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Portugal. Europese consumenten hebben weinig inzicht in hun energieverbruik, maar willen het wel graag terugdringen. Echter, van de Nederlanders is minder dan de helft hiertoe bereid, zelfs niet als de energiekosten blijven stijgen.
nr4 augustus 2006 Energie+ 35Consument wil inzicht inenergieverbruikVoorlichting, prijs-stijgingen en innovatievetechnieken zijn het meesteffectief om het energie-verbruik in Europa terug tedringen. Dat blijkt uit eenEuropees onderzoek vanLogicaCMG onder ruim5.000 consumenten inNederland, het VerenigdKoninkrijk, Spanje enPortugal. Europese consu-menten hebben weiniginzicht in hun energiever-bruik, maar willen het welgraag terugdringen. Ech-ter, van de Nederlanders isminder dan de helft hier-toe bereid, zelfs niet alsde energiekosten blijvenstijgen.Volgens het onderzoek is onvoldoendeinzicht in de energiekosten ??n van debelangrijkste redenen waarom consumen-ten energie verspillen. Ondanks de bereid-heid van Europese consumenten om hunenergieverbruik te verminderen, blijkt dat 52procent van de respondenten nauwelijks in-zicht heeft in het eigen energieverbruik.Consumenten geven aan meer informatienodig te hebben om het verbruik inzichtelijkte maken, zodat ze het verbruik in huis beteronder controle kunnen houden. Bijna twee-derde (62%) van de respondenten vindt dateen overheidscampagne het bewustzijn bijLOGICACMG: WEINIG BEREIDHEID NEDERLANDERShet grote publiek verhoogt en dat daardoorhet dagelijkse gedrag verandert. Nederlan-ders vinden dit minder effectief (47%).Real-timeTechniek speelt een belangrijke rol bij hetinzichtelijk en beheersbaar maken en te-rugdringen van het energieverbruik. Bijna68 procent van de respondenten zegt hetgedrag te gaan veranderen als er een slim-me energiemeter in huis is waarop men hetverbruik real-time kan aflezen. Op afstandafleesbare meters zijn al in Itali? en Scandi-navi? ingevoerd. Daarmee is 13 procent vande in totaal 230 miljoen opgestelde energie-meters in de EU-lidstaten op afstand aflees-baar. Vooral in Nederland zouden slimmemeters helpen bij het inzichtelijk makenvan het energieverbruik omdat hier de con-sument maar ??n keer per jaar een eindaf-rekening ontvangt. Van de Nederlanderszegt 61 procent enthousiast te zijn over hetgebruik van de slimme energiemeter.Niet betalen`De bereidheid en motivatie van de Europesebevolking om het energieverbruik in huis teverminderen vind ik bemoedigend,' verteltRob Leijn, Sales & Marketing Director van dedivisie Energy, Utilities & Telecoms van Logi-caCMG Nederland. `De resultaten van onsonderzoek zijn duidelijk: huishoudens wil-len zuiniger omgaan met energie, maar wil-len daar niet veel voor betalen. In feite ismen wel milieubewust, maar het financi?leplaatje is doorslaggevend voor het terugdrin-gen van energieverbruik. De respondentenwillen graag beter inzicht in hun eigen ver-bruik en hebben behoefte aan techniek dieze in staat stelt dat verbruik te verminderen.Overheden en andere belanghebbenden spe-len een belangrijke rol om de bevolking,vooral de jeugd, meer voorlichting te gevenover verstandig energieverbruik.' ?Opvallende uitkomsten? Nederlanders zijn het minst bezorgd(67%) over klimaatverandering (Portugal94%; Spanje 86%; VK 75%)? Meer dan de helft (55%) van de Nederlan-ders blijft evenveel energie gebruiken, zelfsals de energieprijzen blijven stijgen. Hetgemiddelde van de vier landen was 44%.? 76% van Nederlanders is van mening datze al genoeg doen om het eigen energie-verbruik te verminderen; bij de Britten isdit slechts 27%.fotoAndrzejPobiedzinski/www.sxc.huDe bereidheid totenergiebesparing isbemoedigend, vindtLogicaCMG.
Reacties