De klimaatambities van het Kabinet zijn niet alleen realiseerbaar,maar kunnen ook profi jt opleveren. Daarvoor moeten ook de batenin kaart worden gebracht. Niet alleen in de zin van kostenbesparing,maar ook in de zin van profi jtelijke bedrijfstakken die producten endiensten op energie- en klimaatgebied aanbieden in Nederland endaarbuiten. Deze baten kunnen toenemen door een krachtig innovatiebeleid,gericht op versnelde (nationale) verduurzaming én op deontwikkeling van relevante bedrijvigheid met internationale uitstraling,meldt SenterNovem.
46 Energie+ nr5 sept 2007Klimaatdoelen re?el ?n profijtelijkHet Kabinet werkt zijn klimaatdoelen uit inhet project Klimaat en Energie, Schoner enZuiniger. ECN en MNP bekeken de mogelijk-heden voor realisatie van de doelen in de di-verse sectoren en rapporteren hierover in sec-tordocumenten. MNP vroeg SenterNovem omeen uitvoeringsreview. Om de klimaatdoelente realiseren adviseert zij aanwending vankosteneffectieve mogelijkheden op vijf terrei-nen: sectoroverschrijdende aanpak, regionaleaanpak, gedragsbe?nvloeding en communica-tie, internationaal/Europees beleid en eenslimme mix van instrumenten. Op deze terrei-nen kan de verbinding van innovatiebeleid enklimaat- en energiebeleid profijtelijk zijn. Hier-onder een nadere uitwerking.SenterNovem adviseert ketenoptimalisatie.Hiermee kun je snel oogsten via samenhan-gende afspraken met het bedrijfsleven en eenconsumentenbenadering. Op termijn biedt detransitieaanpak nieuw potentieel voor keten-optimalisatie. De korte termijn aanpak is danook goed te positioneren als voorportaal voorde transitieaanpak. Zo kunnen sectorover-schrijdende thema's (innovatie, verduurza-ming bronnen) beter van de grond komen.SenterNovem bepleit ook een grotere focus opruimtelijke ordening. RO is van direct belangvoor de gebouwde omgeving: duurzame ener-gie, mogelijkheden voor warmtenetten etc.Blijf regionale initiatieven ondersteunen doorDe klimaatambities van het Kabinet zijn niet alleen realiseerbaar,maar kunnen ook profijt opleveren. Daarvoor moeten ook de batenin kaart worden gebracht. Niet alleen in de zin van kostenbesparing,maar ook in de zin van profijtelijke bedrijfstakken die producten endiensten op energie- en klimaatgebied aanbieden in Nederland endaarbuiten. Deze baten kunnen toenemen door een krachtig innova-tiebeleid, gericht op versnelde (nationale) verduurzaming ?n op deontwikkeling van relevante bedrijvigheid met internationale uitstra-ling, meldt SenterNovem.het BANS-klimaatconvenant (BestuursAkkoordNieuwe Stijl). Versterk regio-overschrijdendeuitwisseling van kennis en ervaringen op hetgebied van processen en benut daarbij initia-tieven vanuit de maatschappij, zoals de kli-maatambities van Rotterdam, Amsterdam endiverse provincies. Verbind energiebeleid metregionaal economisch beleid en cre?er kansen-zones, zoals Energiehaven Rijnmond, EnergyValley Noord Nederland, Waterstofcorridor Arn-hem-Rotterdam en Zonneregio Zuid Limburg.Gedragsbe?nvloedingIn de communicatie richting doelgroepenmoet evenwicht zijn tussen aandacht voor dekosten en baten van de klimaatdoelen. Daarbijkun je voortbouwen op de baten die genoemdzijn in het Energy Efficiency Action Plan (EU),maar ook moeten de nieuwe economischekansen die verduurzaming biedt geprofileerdworden. Verder adviseert SenterNovem stevi-ger in te zetten op gedragsbe?nvloeding bij deburger door in te spelen op de aandacht voorenergie en klimaat.Geef aandacht aan het politieke en bestuurlij-ke draagvlak op regionaal niveau. Bijvoor-beeld, voor verdubbeling van`wind op land'is medewerking van provincies en gemeentenessentieel. Bekijk hoe nieuwe BANS-afsprakenkunnen helpen. Verder mag de voorbeeldrolvan de overheid niet blijven steken in woor-den. Zet het neer! Loop bijvoorbeeld vooropbij de Europese verplichting voor overhedenom energiezuinige producten te kopen.InternationaalInternationaal bepleit SenterNovem een pro-actieve overheid met vier speerpunten:? Be?nvloeden van EU-regelgeving in initi?lestadia. Om te voorkomen dat zaken wordenbedacht die haaks staan op de Nederlandseaanpak, en om zaken te regelen die natio-naal moeilijk te regelen zijn. Succesvollevoorbeelden zijn labeling, Het Nieuwe Rij-den en MJA's. Deze Nederlandse instrumen-ten zijn verheven tot EU-beleid.? Betere samenwerking met nieuwe lidstaten,met als doel: coalitievorming, exportkansenen energievoorzieningzekerheid.? Streven naar meer deelname in EU-projec-ten op het gebied van Nederlandse be-leidsprioriteiten. Zo krijgt Nederland meerinvloed op EU-beleid ?n voor Nederland da-len de kosten omdat de EU meefinanciert.? Nederland profileren als kansenzone enproeftuin voor vernieuwingen, en het ge-richt verbeteren van condities voor bedrij-ven die zich hier willen vestigen.Slimme mix van instrumentenSenterNovem adviseert: energieconvenantenverbreden en verdiepen naar nieuwe arrange-menten via langetermijn-prestatieovereen-komsten. Verder denkt men aan sterker ver-plichtend beleid zoals aanscherping enuitbreiding van de EPC (naar bestaandebouw) en dwingende uitstootlimieten voorenergieopwekking. Energie-innovatie-instru-menten moeten vooral bedrijvigheid en inter-nationale positionering aanjagen, met uitstra-ling naar het onderwijs. Fiscale stimuleringvan investeringen in energiebesparing enduurzame energie kun je versterken door deEIA-regeling breder in te zetten, bijvoorbeeldook bij de gebouwde omgeving. Meer infor-matie: www.senternovem.nl, nieuws
Reacties