Na de recente bekendmaking van een groot Europees overschot aan emissierechtenvoor 2005 en de scherpe koersdaling van deze rechten als gevolg daarvan, worden de nieuwe allocatieplannen voor de periode 2008-2012 met argusogen gevolgd door alle deelnemers aan het emissiehandelssysteem. Slechts één land (Estland) heeft dedeadline van 30 juni gehaald. Ook Nederland is niet op tijd met het indienen van hetNationaal Allocatieplan CO2 emissierechten 2008-2012 (hierna: NAP II).
44 Energie+ nr4 augustus 2006casusNationaal allocatieplan 2008-2012:oplossing voor diverseenergievraagstukkenBij de goedkeuring van de CO2 allocatieplannen voor de periode 2008-2012 ligt de focus vande Europese Commissie - conform het Kyoto Protocol - op het terugdringen van het over-schot aan emissierechten. De Europese Commissie heeft aangekondigd het energiebeleid van delidstaten te testen op consistentie met de doelstellingen onder het Kyoto Protocol. Het Neder-landse allocatieplan is door het Kabinet Balkenende II echter aangegrepen voor het oplossen vaneen aantal uiteenlopende energievraagstukken. Zo wordt NAP II onder andere aangewend vooreen (eenmalige) lastenverlichting, het tegengaan van (vermeende) `windfall profits' en om eenverslechtering van de concurrentiepositie op investeringsgebied ten opzichte van onze buurlan-den te voorkomen. Wij zullen hieronder nader ingaan op deze doelstellingen.NAP IIHet totaal aantal toe te wijzen emissierechten is direct afgeleid van de Nederlandse doelstellingonder het Kyoto Protocol. Voor de sector industrie (inclusief energie) is de totale emissie-ruimte voor bedrijven die deelnemen aan de emissiehandel gelijk gebleven in vergelijking metde eerste planperiode, te weten 99,2 Mton/jaar. De toewijzing per deelnemende inrichting isechter krapper door verwachte groei en toename van inrichtingen uit voornamelijk de glas-tuinbouw. Enkele andere verschillen met de eerste planperiode zijn de langere looptijd, de af-schaffing van de `opt-out' mogelijkheid voor inrichtingen met een jaarlijkse CO2 uitstoot vanminder dan 25 kton, een scherpere definitie van `verbrandingseenheid' onder de EuropeseRichtlijn en een korting op de emissierechten van elektriciteitsproducenten. Deze laatstemaatregel is een poging de windfall profits van deze producenten te beperken.Windfall profitsDe bovengenoemde windfall profits zijn het resultaat van een doorberekening van de hui-dige marktprijs van gratis toegewezen emissierechten in de prijs van elektriciteit voor eind-gebruikers. Als het aan de minister ligt zullen de elektriciteitsproducenten daarom in detweede planperiode met 15 procent gekort worden op de aan hen gratis toegewezen emis-sierechten voor elektriciteitsproductie, voorzover deze productie boven 350 GWh uitkomt.Deze korting, ca. 6 miljoen ton CO2 rechten per jaar, zal dan worden gebruikt om de eindafne-mers die in de eerste planperiode de rekening hebben ontvangen voor de invoering van de emis-siehandel naar rato te compenseren. Dit zal gebeuren door eenderde (2 Mton) van deze kortingtoe te wijzen aan grootverbruikers, en de overige rechten te veilen om, als lastenverlichting voorkleinverbruikers, de beloofde afschaffing van het MEP afnemerstarief (EUR 52) te financieren.Door Cecilia van der Weijden en Matthijs van Leeuwen ? Norton Rose Amsterdam - foto nieuwsblad Brabants CentrumNa de recente bekend-making van een grootEuropees overschotaan emissierechtenvoor 2005 en de scher-pe koersdaling vandeze rechten als gevolgdaarvan, worden denieuwe allocatieplan-nen voor de periode2008-2012 met argus-ogen gevolgd door alledeelnemers aan hetemissiehandelssy-steem. Slechts ??n land(Estland) heeft dedeadline van 30 junigehaald. Ook Neder-land is niet op tijd methet indienen van hetNationaal Allocatie-plan CO2 emissierech-ten 2008-2012 (hierna:NAP II).nr4 augustus 2006 Energie+ 45ConcurrentiepositieDe hoogte van de korting is vastgesteld in sa-menspraak met Belgi? en Duitsland, om tezorgen dat er niet nog grotere prijsverschil-len ontstaan tussen de landen. Hier wringtechter de schoen. De korting geldt namelijkalleen voor de bestaande elektriciteitsprodu-centen en wordt door Duitsland niet toege-past op nieuwkomers. Sterker nog, Duits-land garandeert nieuwkomers dat ze vooreen lange periode gratis emissierechten krij-gen. Indien Nederland wel een dergelijkekorting zou toepassen op nieuwkomers, zoudat een verslechtering van de concurrentie-positie als investeringsland voor nieuwe pro-ductiecapaciteit betekenen, temeer omdat erop dit moment meerdere plannen voor debouw van nieuwe capaciteit worden ontwik-keld. In navolging van Duitsland heeft deminister er dus voor gekozen om nieuwko-mers niet te korten.Non-discriminatiebeginselHet is echter niet onaannemelijk dat nieuw-komers ook de gratis toegekende emissie-rechten in de elektriciteitsprijs zullen door-berekenen, waardoor er dus, indien zij nietworden gekort, een ongelijke behandelingvan gelijke gevallen ontstaat. Dit laatste isook door de minister genoemd als risico,maar hij acht dat niet onverantwoord. Dekorting wordt door hem beschouwd als eengoede maatregel ter compensatie van dehoge energierekening waar zowel de indu-strie als burger mee te maken heeft, zonderdat daarbij de concurrentiepositie van Ne-derland (al te veel) schade wordt toege-bracht. Naar zijn mening een effectieve eneffici?nte manier om (mogelijke) proble-men op te lossen. Het gevaar bestaat echterdat de in het NAP II vastgelegde korting we-gens strijd met het non-discriminatiebegin-sel door (uiteindelijk) de Raad van Statewordt teruggedraaid.Mogelijke obstakelsOnlangs is de laatste inspraakronde van hetNAP II gesloten. Na verwerking van decommentaren zal het plan ter goedkeuringworden voorgelegd aan de Europese Com-missie. Hierna is echter nog het woord aande Tweede Kamer, waarvan meerdere ledenal hebben aangekondigd zich er niet bijneer te zullen leggen. Mocht het plan desal-niettemin worden aangenomen, dan is hetaan de elektriciteitsproducenten om, al danniet via juridische procedures, de kortingvoor bestaande capaciteit aan te vechten. ?VNO-NCW: `Ongelijkebehandeling'Ook aan ondernemersorga-nisatie VNO-NCW vroegEnergie+ om een visie op hetNationaal Allocatieplan2008-2012. Drs.E.W.A. (Wiel) Klerken,Hoofd Milieuzaken vanVNO-NCW, zet enkele pun-ten op een rij.Klerken noemt als eerste dekorting van 15 procent op detoewijzing van rechten aan deelektriciteitssector vanwegede zogenaamde windfall pro-fits. Deze korting wordt ooktoegepast op grote WKK-installaties in de industrie. Deopbrengst daarvan wordtgebruikt om burgers en klei-nere bedrijven te compense-ren voor de gestegen elektrici-teitsprijzen. `Dit is een contro-versieel onderdeel van hetplan dat leidt tot een ongelijkebehandeling van bedrijven, totverstoring van het succesvolleWKK-beleid en vermoedelijktot verdere stijging van deelektriciteitsprijs,' denkt Kler-ken.Hij vervolgt: `Er is ook eenregeling gemaakt waardoorkleine bedrijven niet meeronder het handelssysteemvallen. Alleen bedrijven meteen verbrandingsinstallatiegroter dan 20 MW vallen on-der het systeem. Dat is eengoede zaak, emissiehandel isniet bedoeld voor kleine be-drijven.'Klerken verwacht dat de Euro-pese Commissie de verschil-lende allocatieplannen kri-tisch gaat bekijken. `Richt-snoer daarbij zal met namezijn of de lidstaten hun Kyoto-doelstelling gaan halen. Maarook het recente gegeven datveel lidstaten in 2005 aan hunbedrijven meer rechten heb-ben toegewezen dan ze nodighadden, zal aanleiding zijnvoor een kritische houding.'De toewijzing van emissierechtenper deelnemende inrichting wordtkrapper door verwachte groei entoename van inrichtingen uitvoornamelijk de glastuinbouw.
Reacties