Het ene octrooi is zinvoller dan het andere. Dat geldt in het algemeen, maar zeker ook op het gebied van duurzame energie. Want niets is zo verleidelijk om je rijker te rekenen dan je bent, zo blijkt uit deze afl evering van Eureka!
nr2 april 2006 Energie+ 35Slipstream-vindingrekent zich rijkHet ene octrooi is zinvoller danhet andere. Dat geldt in het al-gemeen, maar zeker ook op hetgebied van duurzame energie.Want niets is zo verleidelijk omje rijker te rekenen dan je bent,zo blijkt uit deze aflevering vanEureka!eureka!Iedereen die wel eens op een station eentreinmethogesnelheidheeftvoorbijzienrazen, weet wat voor een geweld aan winddit met zich meebrengt. Dit gegeven moetde in Londen woonachtige Ronald Wilsonhebben ge?nspireerd voor het bedenken vaneen energieinstallatie, waarbij de op zo'nmanier voortgebrachte `slipstream' eenwindgenerator in beweging brengt. Wilsongaat hierbij in eerste instantie niet uit vansneltreinen, die immers vaak maar enkelekeren per uur voorbij denderen, maar ver-trouwt liever op de constante stroom auto'sop een snelweg. Een verticaal schoepenrad,waarin we de Savoniusrotor herkennen,staat vlak langs de weg. De door het verkeervoortgebrachte windstroom brengt de rotorin een draaiende beweging. De rotor zetvervolgens een generator aan het werk enzie, er is stroom! En die stroom kan het netin, of valt in de directe omgeving te gebrui-ken voor verkeerssignalen of verlichting.Een iets effici?ntere oplossing is het om derotor en de bijbehorende generator in demiddenberm te plaatsen, want dan waaitde wind van twee kanten! Overigens sluitWilson niet uit dat de installatie ook te ge-bruiken is naast een spoorlijn. Hij acht hetzelf nuttig om aan de zijkant van landings-en vertrekbanen van vliegvelden dergelijkewindturbines te plaatsen.Een op het eerste gezicht wat merkwaar-dig uitstapje maakt de uitvinder wan-neer hij bovenop de rotor nog een anderegrote propeller wil monteren, die in hethorizontale vlak draait. Het is niet met-een duidelijk hoe deze horizontale turbineenergie kan opwekken, maar dat blijkt ookniet de bedoeling. Want de door de wind-rotor aangedreven ventilator `zal in hoofd-zaak een verticaal bewegende stroom luchtveroorzaken. Het is voorstelbaar dat dezevooral van bijzonder belang kan zijn ondermistige omstandigheden, omdat de verti-caal bewegende stroom lucht de mist zalverdrijven.'Het lijkt allemaal prachtig, maar alsduurzame energieoptie stelt deze vin-ding niets voor. Want wat de generator aanenergie omzet, gaat ten koste van het ben-zineverbruik van de voorbij rijdende auto'sdie - volgens de wet van behoud aan ener-gie - iets harder moeten werken (lees: meerbrandstof verbruiken) om met dezelfdesnelheid door te kunnen blijven rijden. Dewindturbine van Ronald Wilson levert dusgeen duurzame energie, maar werkt indi-rect gewoon op benzine of diesel! Het enigevoordeel van deze aanpak zou kunnen zijn,dat in het geval de opgewekte stroom dientvoor gebruik in de directe omgeving, voorverkeerslichten en dergelijke, er geen durebekabeling nodig is. Maar, laten we welwezen, daarvoor zijn nu al verkeerslichtenen lantaarnpalen voorhanden die uitgerustzijn met kleine windturbines en zonnepa-nelen. En die werken ook als er geen voor-bijrijdend verkeer is. ?tekst Rijkert Knoppers
Reacties